NEWS

15 april 2016

Edito 313 – Edward ROOSENS Chief economist bij het VBO

Infrastructuur:
INHAALBEWEGING OM UITSCHUIVERS TE VOORKOMEN!

Klik op de foto's om ze te vergroten

De infrastructuur vertegenwoordigt een belangrijke productiefactor voor de Belgische ondernemingen, én een concurrentiepijler voor ons land. Nochtans waren de overheidsinvesteringen nooit eerder zo laag. In de jaren 1960 en 1970 heeft ons land zwaar in infrastructuur geïnvesteerd (4 tot 5% van het BBP), zodat het begin de jaren 1980 over een zeer breed en dicht transportnet beschikte dat ons ook in het buitenland een goede reputatie bezorgde.

Sedertdien leeft ons land, omwille van de hoge overheidsschuld sedert eind de jaren 1970, in een permanente, zuinige modus en was dat het eerst voelbaar in de overheidsinvesteringen in infrastructuur. De voorbije 25 jaar bedroegen ze amper zo’n 2,5% van het BBP. Wij moeten een ambitieuzer beleid durven te voeren in dat domein, in het bijzonder voor de mobiliteit, binnen de lijnen van het budget.

De sluiting van enkele tunnels in Brussel betekent slechts het topje van de ijsberg. Met een 30ste plaats in de WEF ranglijst inzake weginfrastructuur bengelt België achteraan het peloton. De combinatie van een toenemend aantal voertuigen-kilometers en een netwerk dat niet verder werd uitgebreid, maakt België tot Europees filekampioen met 51 verloren werkuren per werknemer per jaar.

Tijdens de periode 2010-2013 bedroegen de overheidsinvesteringen 2,4% van het BBP, hetzij ± 9 miljard euro. Van die 9 miljard ging 14% naar ziekenhuizen en scholen, 42% naar openbare diensten, 17% naar huisvesting en slechts 27% naar infrastructuur, wat overeenkomt met 0,6% van het BBP of 2,2 miljard euro. Dus ver achter Frankrijk met 1,3% of Nederland met 1,5%. Op de wereldranglijst inzake infrastructuur die het World Economic Forum (WEF) elk jaar opmaakt, neemt België de 22ste plaats in. Ons land is dus 7 plaatsen gezakt ten opzichte van 10 jaar geleden.

Het VBO is zich ervan bewust dat de investeringen in infrastructuur zwaar doorwegen op de staatsbegroting. In een context van overheidsschuld en economische crisis worden zij helaas het eerste slachtoffer van het bezuinigingsbeleid. De doelstelling om de overheidsfinanciën te saneren dient behouden te blijven gezien het hoge niveau van de overheidsschuld.

Maar er moet ernstig nagedacht worden over een inhaalbeweging door middel van productieve en goed gekozen overheidsinvesteringen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit. De huidige, lage rentevoeten maken dat ook mogelijk. Bovendien vragen we om meer souplesse bij de opname van die investeringen in de staatsbegroting. Waarom dient het bedrag van een investering bijvoorbeeld in één keer ingevoerd te worden? Europa kan het niet maken om langs de ene kant te pleiten voor meer investeringen en die langs de andere kant vrijwel onmogelijk te maken door de toepassing van te strikte regels.

België beschikt nog altijd over een goede basisinfrastructuur, maar het gebrek aan onderhoud en verdere ontwikkeling tijdens de voorbije decennia begint zich te laten voelen. Bijkomende investeringen zijn onontbeerlijk om de concurrentiekracht van ons land en zijn aantrekkingskracht op buitenlandse investeerders veilig te stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.