DOSSIERS

15 mei 2016

Technologie van de toekomst voor onze vrachtwagens

De zeven grote constructeurs op de markt, zijnde VOLVO, MERCEDES, DAF, SCANIA, MAN, IVECO en RENAULT, bezitten een specifiek gamma voor de bouwsector. De globale markt evolueert gunstig met 494 extra verkochte eenheden, wat overeenkomt met +6,8%. In de off road toepassingen gaat de trend steeds meer de richting van de 8x4 uit. Maar, hoewel de trouw van de klanten aan het merk vaak bepalend is, evolueren de vereisten van de verschillende toepassingen en onder druk van hun eigen klanten worden ook hun eisen steeds strikter.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Het sleutelwoord: TCO De gebruikers hebben steeds meer aandacht voor de technische evolutie (revolutie???) op de markt. Onder druk van de nieuwe heffingen en de Belgische loonkosten, dwingt de felle concurrentie op de markt de dienstverleners er overigens toe de prijs van elk transport heel erg nauwkeurig te berekenen en de uitrusting van hun vrachtwagens op correcte wijze te maximaliseren in functie van de TCO (Total Cost of Ownership) van elk voertuig ten opzichte van de toepassingen waarvoor het bestemd is. Te meer omdat in de bouwsector het gewicht van de vervoerde goederen één van de hoogste is en hun waarde één van de laagste. Twintig ton zand kost amper iets meer dan 200 euro! De constructeurs hebben dat goed begrepen. Niet verwonderlijk dus dat de marktaandelen naar de meest innovatieve constructeurs gaan, zowel wat techniek als service aangaat. Alle nieuwe technieken zijn erop gericht het werk van de bestuurder te vergemakkelijken en het comfort en de productiviteit van de vrachtwagens te verhogen, de vermoeidheid van mens en materieel te beperken, en de energie-uitgaven zo veel mogelijk te beperken door een beter beheer van het beschikbare potentieel. Allemaal verschillend Op transportgebied is de waaier aan toepassingen in de bouwsector evenwel één van de meest gevarieerde, zodanig zelfs dat bijna elke vrachtwagen “op maat” gemaakt wordt, volgens de wensen van elke klant. Vandaar dat Dominique BLANCKAERT, SP&A Manager bij DAF Trucks, verklaart dat “bij DAF Trucks de lijst met opties 45 pagina’s lang is en het onmogelijk is de prijs van een vrachtwagen op te geven zonder het te hebben over de behoeften van de klant”. Philippe JACQUEMYNS, Product Manager bij VOLVO Trucks, gaat nog een stap verder: “voor de verf alleen al hebben we bij VOLVO keuze uit 650 kleurnuances…”. Te meer omdat de constructeurs slechts een chassis-cabine leveren. Voor de uitrusting is het de carrosseriebouwer van de klant die de vrachtwagen zijn definitieve uitzicht zal geven. En ook daar maken het dynamisme van de constructeur en het professionalisme van de carrosseriebouwer het verschil, want wat de homologatie aangaat, kan één detail de leveringstermijnen aanzienlijk verlengen. Geert GROENINCKX, Technical Sales Support bij MERCEDES: “Hoeveel klanten dachten niet een goede zaak gedaan te hebben door een nieuw, uitgerust voertuig in het buitenland aan te kopen, maar kwamen bedrogen uit toen ze geen vergunning kregen voor hun vrachtwagen en de lange weg voor individuele homologatie die al snel enkele maanden in beslag kan nemen, dienden af te leggen!” Er komt dus heel wat kijken bij de bestelling van een vrachtwagen. Off & On road – bakwagen of trekker Specifiek voor de bouwsector maken de constructeurs het onderscheid tussen twee grote toepassingscategorieën, namelijk “off road” en “on road”, maar daarnaast moeten de bouwvoertuigen ook grote laadvermogens aankunnen en dus een goede tarra/lading verhouding aanbieden, evenals krachtafnemers voor de hydraulische uitrustingen (kranen laadbakken enz.). Bovendien moeten ze ook voldoende robuust zijn voor gebruik in veeleisende omgevingen. Het “off road” werk op werven of in steengroeven vergt een goede grip, evenwicht, een bodemvrijheid van minstens 40 cm, een oprijhoek van minstens 25° en vermogen bij lage snelheid opdat de sterk beladen vrachtwagen op elk terrein – van plat tot hellend – uit de voeten zou kunnen. Terwijl op de weg stabiliteit, verbruik en remcapaciteit onder sterke belasting de criteria zijn waarmee de constructeurs rekening dienen te houden. De grote ondernemingen uit de sector bezitten uiteraard een voldoende groot vrachtwagenpark om zich vrachtwagens voor goederentransport én vrachtwagens die specifiek uitgerust zijn voor bouwwerven te kunnen veroorloven. Volgens Philippe JACQUEMYNS “leggen de eerste voertuigen gemiddeld 60 tot 90.000 km per jaar af, waarvan 70% met lading, en dat dankzij een goed logistiek beheer met passende software.” En hij vervolgt: “de bouwvoertuigen, van hun kant, hebben jaarlijks gemiddeld 20 tot 40.000 km op de teller, waarvan 50% met lading.” Dit zijn natuurlijk ramingen, er bestaan geen studies daaromtrent. Betonmixers moeten hun vracht ‘of course’ binnen het uur afleveren en keren altijd leeg terug!    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.