DOSSIERS

22 May 2016

Graafmachines met kleine zwenkstraal: Zeven nieuwe 14-15 ton

In dit segment van de compacte machines zijn de constructeurs echt niet meer te houden. Zeven van hen stelden op BAUMA nieuwe modellen voor in de categorie van 14/15 ton. We zetten de interessante nieuwigheden voor u op een rij. De trend neigend naar zwaardere machines kan volgens Marc VRANKEN in het geval van de kleine zwenkstralen als volgt verklaard worden: “het verlies aan stabiliteit van de kleine zwenkstraal achteraan wordt gecompenseerd door een korter en zwaarder tegengewicht”.

Klik op de foto's om ze te vergroten

CATERPILLAR, de krachttoer van de grootste

Bij CAT vinden we in de F serie de nieuwe 315F, een machine met kleine zwenkstraal die bedoeld is voor werken op openbare wegen of in de nabijheid van gebouwen en andere structuren die bewaard dienen te blijven. Met een zwenkstraal vooraan van 2,27 m en een zwenkstraal achteraan van 1530 mm kan deze machine graven, zwenken en legen in een werkgang van 3,8 m. Wanneer de machine 90° zwenkt en opzij werkt, komt het tegengewicht amper 135 mm buiten de spoorbreedte uit. In tegenstelling tot een machine met standaard zwenkstraal, is de giek van de 315F naar het midden van de machine gericht. Dat laat niet alleen toe de zwenkstraal vooraan te beperken, maar ook het hefvermogen vooraan te verhogen dankzij een grotere stabiliteit.

De CAT 325F L trekt de buik in

In de categorie van de 25 ton lanceerde Caterpillar eind 2015 zijn nieuwe, compacte graafmachine met krachtige Cat C4.4 ACERTTM motor van 120 kW die de machine in staat stelt tot hef- en graafwerken in beperkte ruimten. De 325F L voldoet aan de nieuwe Stage IV emissienormen en is voorzien van een systeem voor nabehandeling van de emissie dat geen enkele tussenkomst van de operator vergt. Het besturingssysteem vermindert automatisch het motortoerental wanneer de machine niet voluit werkt, wat leidt tot brandstofbesparing. Vanuit datzelfde principe van brandstofbesparing is de motor eveneens uitgerust met een ventilator met variabele snelheid, evenals een koelsysteem dat bedoeld is voor werken bij grote hitte. De 325F L verbetert de prestaties met 7 tot 9% ten opzichte van het voorgaande model, de 321D L CR, en biedt een zo’n 12% lager brandstofverbruik.

Ook 2 nieuwe, compacte machines bij DOOSAN

Bij DOOSAN volgt de nieuwe DX140LCR-5 van 15,5 ton met kleine zwenkstraal op het DX140LC-5 model van 14 ton. De nieuwkomer wordt aangedreven door een Perkins 1204F motor van 85,9 kW die 6% extra vermogen levert en 3% meer koppel. Het zwenkkoppel is eveneens met 28% verbeterd. De motor vergt geen partikelfilter. Dankzij enkele innovaties, zoals automatische stop van de motor bij getimede inactiviteit en het SPC (Smart Power Control) systeem dat evenwicht nastreeft tussen het verbruikte, hydraulische vermogen en het geleverde motorvermogen, werd het brandstofverbruik met 10% verlaagd ten opzichte van het voorgaande model. De DX140LCR-5 is uitgerust met een elektronisch managementsysteem e-EPOS dat de vermogen/verbruik verhouding optimaliseert door keuze uit 4 vermogensmodes: Eco, Standard, Power en Power+. Er zijn tevens 4 werkmodes voorhanden: graven, heffen en 2 modes voor hydraulische werktuigen. De scharnierpunten zijn voorzien van EMS (Enhanced Marco-Surface) ringen die de smeercyclus verlengen.

24 ton één en al compactheid

In aansluiting daarop presenteerde DOOSAN vlak voor aanvang van BAUMA zijn nieuwe versie van een rupsgraver met kleine zwenkstraal, de DOOSAN DX235LCR-5 van 24 ton die voldoet aan de Stage IV normen en het “LC-3” Stage IIIB model vervangt. Wat de prestaties aangaat, kondigt de Koreaanse constructeur een verhoging met 9% van het motorvermogen aan en met 5% van het koppel. In de Standard en Power modes belooft hij 13% extra kracht op de bak, evenals een verbetering met 3% van de kracht op de graafarm, tot 9% extra hefvermogen vooraan en bijna +16% opzij. De DX235LCR-5, met een min. zwenkstraal van 2310 mm, wordt aangedreven door een watergekoelde DOOSAN DL06P 6-cilinder motor met turbocompressor die voldoet aan de Stage IV emissienormen. De toepassing van EGR (hercirculatie van de gekoelde uitlaatgassen) en SCR (selectieve, katalytische reductie) nabehandelingstechnologieën vermijdt het gebruik van een partikelfilter. De DL06P motor levert een vermogen van 180 kW. Zoals zijn kleine broer, beschikt de DX140LCR-5 standaard over SPC en het CoreTMS vlootbeheersysteem om rechtstreeks met het EPOS systeem te communiceren. Het nieuwe ‘Trip Meter Setting’ scherm laat de operator toe dagelijks (of over een gewenste periode) het brandstofverbruik rechtstreeks vanaf het dashboard te controleren.

HYUNDAI slankt af

Onder de vele nieuwigheden die HYUNDAI op BAUMA voorstelde, maakten twee graafmachines met kleine zwenkstraal een wereldprimeur uit. De Koreaanse constructeur neemt op zijn beurt deel aan de wedren naar compacte machine met heel performante, eerste modellen die een mooie evolutie in het vooruitzicht stellen. Voor de HX235 LCR van 24,5 ton en de HX145 LCR van 15,7 ton, de eerste “short tail” rupsgravers van de Stage IV generatie, legde HYUNDAI sterk de klemtoon op veiligheid met een 360° bewakingssysteem (AAVM – Advanced Around View Monitoring) en een intelligent systeem voor voorwerpdetectie (IMOD) dat de operator waarschuwt wanneer zich voorwerpen binnen de werkperimeter van de machine bevinden. De werkgang van de HX145 LCR van 3,36 m is één van de beste uit zijn categorie. Het nieuwe, grotere touch screen (8 duim) behoort tot de nieuwigheden van de nieuwe HX serie. Het scherm omvat alle instrumenten en geeft alle informatie weer, met inbegrip van de ECO meters die een zuiniger gebruik van de machine toelaten. De indicator op het touch screen verandert van kleur in functie van het motorkoppel en het energetisch rendement. De brandstofbesparing wordt volgens de constructeur (naargelang de toepassing) op 6 tot 12% geraamd ten opzichte van de 9A serie.

Deze nieuwe machines bezitten tot 10 afstellingen voor de hamer en 10 andere voor de breker. De giek kan vrij zweven door de kop en/of stang van de cilinder rechtstreeks op het reservoir aan te sluiten. Een overdrive knop is beschikbaar om de zwevende giek te neutraliseren.

Een andere nieuw optie is onder meer de Fine Swing Control die de rotatie zachter laat eindigen en schokken bij het laden tot een minimum beperkt. De Swing Lock is een vergrendelmechanisme dat door de operator bediend wordt en de rotatie onderbreekt. Een Straight Travel pedaal voor verplaatsingen rechtdoor beperkt de vermoeidheid van de operator bij langere verplaatsingen. In plaats van het linker- en rechterpedaal ingedrukt te houden, kan de operator zijn machine gemakkelijk bedienen met één enkel pedaal. Tot slot zijn de machines ook uitgerust met Hi-Mate, een afstandsbeheersysteem ontwikkeld door HHIE. Dankzij de satelliettechnologie genieten de klanten nu een ongeëvenaarde dienstverlening en productondersteuning.

JCB verbetert zijn JZ140

JCB optimaliseerde zijn graafmachine met beperkte zwenkstraal achteraan, namelijk de JCB JZ140. Deze machine van 15,4 ton is uitgerust met de JCB EcoMAX Stage IIIB/T4i dieselmotor van 83 kW en een herzien hydraulisch systeem. De motor vereist geen dieselpartikelfilter en drijft hydraulische KPM Kawasaki pompen van de nieuwste generatie aan. Hij levert betere prestaties en verhoogt het rendement met 3%. In combinatie met een nieuwe koelventilator met variabele snelheid levert dit tot 5% brandstofbesparing op ten opzichte van de voorgaande modellen. Met een zwenkstraal achteraan van 1485 mm komt het tegengewicht slechts 140 mm buiten de machine uit wanneer ze voorzien is van rupsen met een breedte van 700 mm. De werkgang is gelijk aan 3,6 m. In de cabine laat het 7” touch screen de invoer toe van vereenvoudigde werkmodes, met een kleurencode op het scherm om de geselecteerde mode weer te geven. De machine is eveneens uitgerust met nieuwe vermogensbereiken, met inbegrip van een H+ parameter voor moeilijke graafwerken en hefwerken.

Het scherm in de cabine fungeert tevens als interface voor de camera die standaard achteraan gemonteerd is. Het 2Go beveiligingssysteem met hydraulische activering van JCB wordt standaard meegeleverd. De hydraulische hoog- en laagdebietlijnen en de veiligheidskleppen zijn standaarduitrustingen op de JCB JZ140 graafmachine. De bediening van de hoog- laagdebiet hulpcircuits gebeurt voortaan via nieuwe joysticks met elektro-proportionele bedieningen. De ergonomische bedieningen laten de operator met een hele reeks uitrustingen jongleren. De JCB JZ140 graafmachine is leverbaar in verschillende versies met monoblokgiek of beweegbare giek (TAB) en met of zonder aanaardingsblad, om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van de klanten.

Mooie evolutie voor KOBELKO

KOBELCO legt sedert 1995 reeds de klemtoon op de ontwikkeling van compacte graafmachines (SR) en het nieuwe Generation 5 model getuigt van zijn succes. De SK140SR-5 beweegt vlot in een gang van 4 m en biedt mooie prestaties, een uitstekende stabiliteit, zachte bedieningen, een beduidende afname van de uitstoot van schadelijke gassen én een verhoging van de energie-efficiëntie. Deze machine is de jongste spruit van een reeks nieuwe modellen die in 2016 door KOBELCO worden gelanceerd. Ze is uitgerust met vernieuwende functies, zoals het iNDr (Integrated Noise and Dust Reduction) systeem dat het lawaai vermindert en de motorkoeling activeert. Het verhoogt tevens de betrouwbaarheid en het comfort ten opzichte van de 3 serie.

Maar ook de nieuwe SK140SRLC-5 bezit tal van extra onderdelen, zonder zijn compactheid in gevaar te brengen dankzij de verticale plaatsing van het ureumreservoir en de DOC met selectieve, katalytische reductie (SCR), maar zonder dieselpartikelfilter (DPF). De Stage IV motor werd opgevoerd van 74 tot 78,5 kW en voldoet aan de Europese normen. Twee camera’s garanderen de zichtbaarheid achteraan, één laag bij de grond en een andere standaard rechts voor een breder uitzicht in alle richtingen. Sedert de lancering van de SR meer dan 20 jaar geleden heeft KOBELCO het concept van de kleine zwenkstraal voor stadswerven echt laten evolueren. Dit “Generation 5” model is volgens de constructeur het resultaat van technologie en innovatie, met bijvoorbeeld een hydraulische oliefilter van grote afmetingen en het iNDr systeem. De SK140SRLC-5 zal in juli leverbaar zijn in Europa.

KOMATSU: kleinere straal, meer kleppen

De nieuwe PC138US-11, met een operationeel gewicht van 13.400 tot 14.467 kg en een kleine zwenkstraal achteraan, die in januari door KOMATSU Europe werd voorgesteld, wordt aangedreven door de nieuwe SAA4D95LE motor van de constructeur met een vermogen van 69,7 kW, conform de Europese Stage IV emissienormen. Deze motor, uitgerust met selectieve katalytische reductie (SCR) met AdBlue® en een gesofistikeerd elektronisch beheer van luchtdebiet, brandstofinjectie, verbrandingsparameters en uitlaatgasbehandeling, optimaliseert de prestaties en beperkt tegelijk het brandstofverbruik. Het geïntegreerde concept van de dieseloxidatiekatalysator van Komatsu (KDOC) laat dit eenvoudige systeem toe roetdeeltjes te verwijderen dankzij een 100% passieve regeneratie zonder gebruik van een dieselpartikelfilter (DPF). De PC138US-11 is eveneens uitgerust met een nieuwe turbo met variabel debiet, een filter met directe luchtstroom, een common rail hogedruk injectiesysteem, een cilinderkop met 16 kleppen en hercirculatie van de uitlaatgassen (EGR).

De belangrijkste onderdelen van de nieuwe PC138US-11, met inbegrip van motoren, hydraulische pompen en kleppen, worden exclusief ontwikkeld en vervaardigd door KOMATSU. Het geïntegreerde concept omvat een Closed Center Load Sensing Systeem. Deze variabele afstelling van motor- en pompsnelheid optimaliseert vermogen en efficiëntie in alle werksituaties. De PC138US-11 is voorzien van een unieke, aangepaste cabine die de machine toelaat te draaien in dezelfde zwenkstraal als het tegengewicht. De geometrie van de werkuitrusting is er eveneens op gericht om de zwenkstraal vooraan te beperken, om efficiënter te kunnen werken in een werkgang van 3,52 m.

Een nieuw 7” LCD kleurenscherm van hoge resolutie biedt verbeterde functies en geeft de zes werkmodes weer teneinde de machineprestaties op de toepassing af te stemmen. Voor meer veiligheid biedt de standaard camera achteraan de operator een breder uitzicht over de zone vlak achter de machine. De beelden verschijnen samen met de verschillende meters op het bedieningsscherm. KOMVISION, het systeem voor 360° uitzicht van KOMATSU, is optioneel leverbaar.

En twee voor VOLVO

De nieuwe, compacte hydraulische graafmachines op rupsen uit de E serie van Volvo Construction Equipment, de ECR145E van 14,4 ton en de ECR235E van 23,7 ton, zijn uitgerust met een Stage IV motor. Deze graafmachines bezitten een werkmodekiezer die het brandstofverbruik optimaliseert, de werkingskosten beperkt en de productiviteit verbetert. Een geoptimaliseerd hydraulisch systeem, gecombineerd met een volledig elektronisch bedieningssysteem, verbetert de bedieningsprecisie en de reactietijd. Het systeem werkt in perfecte harmonie met de exclusieve ECO mode van Volvo, wat het hydraulisch systeem verbetert teneinde het debiet- en drukverlies en ook het brandstofverbruik te beperken. Voor preciezere bedieningen zijn deze machines voorzien van een toetsenbord dat de operatoren laat surfen tussen de verschillende parameters op het 20 cm LCD scherm en de machinefuncties activeert. De bedieningen van camera – waarvan de aanwezigheid vereist is voor de CE-markering, evenals de Volvo Smart Vieuw -, airconditioning en verlichting kunnen gepersonaliseerd worden door middel van het toetsenbord en elke configuratie kan ook opgeslagen worden voor een groter gebruiksgemak.

Een optioneel beheersysteem voor de hulpstukken dat beveiligd is met een wachtwoord, laat toe tot 20 verschillende hulpstukken in het geheugen op te slaan, waardoor de operator via het scherm het hydraulische debiet en de druk vanuit het comfort van zijn cabine kan voorregelen.

De VOLVO ECR145E op rupsen van 700 mm, met een overhang van amper 149 mm en een zwenkstraal achteraan van 1494 mm (één van de kleinste), beweegt in een werkgang van 4 m. De operationele afmetingen van zijn grote broer, de ECR235E, zijn niet de meest indrukwekkende uit zijn groep, met een werkgang van 4,8 m, een zwenkstraal achteraan van 1818 mm en een overhang van 273 mm. Maar wedden dat zijn krachtprestaties, zoals Marc VRANKEN beweert, wel erg opmerkelijk zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.