REPORTAGES

15 juli 2016

Containerhaaksystemen 1: HYDROLIFT – AJK – Arm in arm!

HYDROLIFT, beter bekend onder de naam AJK en marktleider op onze markt, bezit een marktaandeel van meer dan 30%. De geschiedenis van dit Belgische bedrijf gaat meer dan 50 jaar terug in de tijd. AJK en HYDROLIFT zijn twee zusterondernemingen die nu hun activiteiten opgesplitst hebben in twee polen die een tiental kilometer van elkaar verwijderd liggen.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Dit is Belgisch!

HYDROLIFT in Bree is actief in tankbouw van hoog niveau en de productie van containersystemen. Het bedrijf brengt jaarlijks gemiddeld 500 uitrustingen voort, waarvan iets minder dan 70% uitgevoerd worden naar Ierland, Noord-Europa en Azië. De firma boekt een omzet van 11 miljoen euro, waarvan de containersystemen zowat de helft uitmaken. Het bedrijf telt 76 werknemers. Alle onderdelen van een containersysteem worden in eigen huis vervaardigd, geassembleerd en gelast, evenals de cilinders, spillen en bussen van brons. Na gritstraling krijgen de producten een anticorrosiebescherming. HYDROLIFT installeert in een nieuw gebouw van 3.000 m2 een nieuwe gritstraal- en spuitlijn. Voor de Benelux, Frankrijk en Duitsland werd de verkoop toevertrouwd aan AJK.

AJK, met vestiging in Bocholt, is een metaalbouwonderneming. In de 11.000 m2 grote productiehal bevinden zich 3 productlijnen. De productie van mobiele en stationaire persen voor waste management en de voedingsindustrie vertegenwoordigt 60% van de omzet van zowat 30 miljoen euro. De productie van kippers, containers en containeraanhangwagens vertegenwoordigt ±20% en de uitrusting van vrachtwagens voor bouw en grondverzet neemt de rest voor haar rekening.

Een multinational in carrosserie

Het bedrijf met 140 werknemers installeert en verdeelt onder zijn merk AJK de HYDROLIFT containersystemen. Het heeft voor kort ook een nieuwe “mining” divisie opgericht voor de uitrusting van 4×10 vrachtwagens met “super kippers”, vooral voor de Nederlandse, Duitse, Afrikaanse en Aziatische markten. Bij een bezoek aan de werkplaatsen maken we kennis met de productie van kippers en containers die tot in Japan geleverd zullen worden. Commercieel directeur van AJK Geert PROOST onderstreept de uitvoeringskwaliteit van de verschillende producten die op vraag van de klanten vervaardigd worden. “U kunt zich wel inbeelden dat wanneer een Japanse klant een kipper bestelt bij ons, hij dat doet omdat hij bij ons een buitengewone kwaliteit vindt die onvindbaar is in zijn eigen land!” Een volautomatisch gritstraalstation laat toe de kipper, ongeacht zijn grootte, in één enkele handeling te bewerken, net zoals in een carwash, voor hij met een tweecomponenten verf gespoten wordt. De persen ondergaan dezelfde behandeling, van groot tot klein. Het bedrijf ontwikkelde in die productcategorie overigens een compacte mini-crusher voor McDO en leverde reeds meer dan 1200 eenheden. Het product zal weldra in de hele restaurantsector gecommercialiseerd worden.

One Stop Shop Solution 

Volgens de commercieel directeur van AJK zijn 60% van de containersystemen in België bestemd voor de bouwsector. De overige 40% gaat naar intercommunales en de waste management sector, met klanten als DUFOUR, VAN GANSEWINKEL enz.

De plaatsing van de containersystemen gebeurt volgens Geert PROOST in twee handelingen. AJK biedt zijn klanten een “one stop shop solution” aan, de carrosseriebouwer neemt dan ook alles voor zijn rekening met een “all-in” service. Een eerste montagefase bestaat in de aanpassing van de uitrusting en toebehoren op het chassis van de vrachtwagen van de klant. De uitrusting wordt daarna gedemonteerd voor het gritstralen en spuiten teneinde alle elementen afdoend te beschermen. Tijdens de tweede fase wordt de uitrusting opnieuw op de vrachtwagen geplaatst. De commercieel directeur onderstreept krachtig dat het niet de vrachtwagen is die gegritstraald wordt, maar wel de gedemonteerde uitrusting. Dat is van kapitaal belang omdat op die manier ook verborgen oppervlakken een behandeling krijgen!

Systemen voor alle vrachtwagens

HYDROLIFT directeur Peter HENDRIKS stipt aan dat de containersystemen heel wat verschillen onderling vertonen die niet altijd zichtbaar zijn met het blote oog. We onderscheiden in de eerste plaats twee grote categorieën: de containersystemen met schuifarm van het HL type en de systemen met schuif/zwenkarm van het HLK type.

Daarnaast is er ook een categorie voor gebruik in stadsomgevingen, bedoeld voor montage op kleine bedrijfsvoertuigen met lasten van 3 tot 5 ton en lagere haakhoogten van 900 mm vanaf de grond. Die HSC systemen hebben een elektro-hydraulische werking. De belangrijkste functie van een containersysteem bestaat erin een container van de grond op de vrachtwagen te tillen en omgekeerd. Meerdere modellen voeren die handeling uit met containers van 3 tot 25 ton, en zelfs 30 ton. Elk systeem wordt specifiek vervaardigd in functie van de te tillen last, maar ook in functie van de lengte van het chassis of van de te vervoeren kipper.

De systemen voor kleine bedrijfsvoertuigen die bij HYDROLIFT de naam “HL City” dragen, heffen 3 tot 8 ton.

Met lange arm

De arm van een containersysteem bestaat uit drie delen, waaronder een schuivend stuk. Elk stuk neemt grosso modo een derde in van de lengte van de uitgevouwen arm. Het eerste deel met twee parallelle armelementen steunt op de kantelspil achteraan de vrachtwagen en, bij het andere uiteinde, verbindt een tweede spil het middendeel dat midden de twee parallelle elementen geplaatst is. Het is in dat deel dat het derde element schuift, het stuk haaks met de arm waarop een haak bevestigd is. Vlak boven de tweede spil zijn de cilinders bevestigd die het middendeel en schuifarm naar de ring van de te laden container zullen duwen. Die ring bevindt zich op de standaard hoogte van 1450 mm. Na het vasthaken halen de cilinders het middendeel weer in en trekken ze de kipper op de vrachtwagen. Deze handeling wordt gestuurd en vergemakkelijkt door twee rollen die zijdelings van de kantelspil gemonteerd zijn en waarover de twee rails van de slede onder de container glijden. De schuifarm voltooit het overzetten van de kipper op de vrachtwagens en trekt die over een bepaalde lengte (stroke) naar de cabine toe. Het schuifgedeelte wordt geactiveerd door een cilinder binnenin de arm.

De door de schuifarm voortgetrokken kipper wordt geleid door schoren die zich langs de zijkant van het hulpframe van het containersysteem bevinden. De kipper wordt aan het einde vastgezet met twee haken langs weerszijden van het eerste armgedeelte ter hoogte van de spil van de middenarm. Een hydraulisch vergrendelsysteem bevestigt de kipper aan het hulpframe en beveiligt het geheel.

Kantelen, een andere functie

Voor het kantelen van de te legen kipper dient het heffen geactiveerd te worden. Dat is de tweede functie van het containersysteem die wordt uitgevoerd door dezelfde cilinders van de middenarm. De cilinders, vastgemaakt aan het vast chassis van de uitrusting, duwen de middenarm bij de voet zonder rond de spil te plooien. Daartoe dienen de drie armstukken solidair te zijn. Een specifieke vergrendeling garandeert de stijfheid van de drie armdelen in alle veiligheid en de vergrendeling van de kipper op het hulpframe gebeurt door een hydraulisch systeem.

Teneinde de montagetijd te standaardiseren en in te korten, produceren steeds meer constructeurs van containersystemen hulpframeversies met een snelmontagesysteem van het “mecano” type dat twee beugels bezit die vooraangepast zijn aan de verschillende chassismodellen van de vrachtwagens en in het productieatelier in de kleuren van de klant gespoten worden. In zijn nieuwe gamma past HYDROLIFT dit concept op dusdanige wijze toe dat, volgens Peter Hendriks “voor de volledige conformiteit nog slechts een veertigtal uren werk vereist is, ook in functie van de verschillende accessoires die moeten worden toegevoegd, zoals een uitzetbare bumper, spatborden, zijdelingse beschermingen enz.”.

Het meest compacte chassis ter wereld

In het HYDROLIFT gamma is de standaard hoogte van de op het hulpframe van de vrachtwagen geplaatste uitrusting 260 mm. Dat verhoogt het zwaartepunt van het geheel met eenzelfde waarde. Teneinde de stabiliteit van de vrachtwagen te verbeteren en de slijtage van de banden in de bochten te verminderen, ontwikkelde de constructeur het meest platte hulpframe ter wereld, met een hoogte van 190 mm. In deze versie vouwen de hefcilinders in het hulpframe. Om ze aan het werk te zetten, is het nodig ze buiten het hulpframe te duwen met minicilinders onderaan. Het geheel is vervaardigd van staal dat betere mechanische eigenschappen bezit. Deze versie is uiteindelijk lichter dan haar klassieke alter ego, wat de laadcapaciteit ten goede komt. Deze oplossing wordt erg gewaardeerd in Scandinavië en, hoewel ze een stuk duurder is, wordt ze nu ook regelmatig in België geïnstalleerd. Daar waar de standaard hoogte van het containerchassis 180 mm bedraagt, bestaat dit nu ook in 160 mm om het zwaartepunt zo veel mogelijk te laten zakken.

 

Zwenkarmen, de beste aansnijhoek

De tweede categorie containersystemen is voorzien van een schuif/zwenkarm. Het haakse element voor het vasthaken van de kipper zwenkt naar binnen op het uiteinde van het schuifgedeelte. Aan het einde zwenkt het naar achter. Het chassis van het HLK containersysteem met zwenkarm laat een 8° kleinere laadhoek toe dan de klassieke systemen van het HL type die een laadhoek van zo’n 33 tot 35° vergen. Het feit dat de container met een hoek van 26° geladen wordt, vermijdt verlies van lading en laat een grotere lading toe. Bovendien is minder ruimte nodig. Deze oplossing is aangewezen voor het laden van twee kleine containers op het platform, maar ook voor het laden op containeraanhangwagens.

De veiligheid van de HYDROLIFT systemen wordt hydraulisch bediend, de verschillende handelingen kunnen elkaar slechts opvolgen indien de voorgaande handeling hydraulisch vergrendeld is. Elektronische of elektronische bedieningen worden vermeden. De uitrusting voorziet ook CAN bus bedieningen en beheert de variaties in het oliedebiet in functie van de behoefte inzake hydraulische drukbe. De hydraulische pomp wordt over het algemeen door de carrosseriebouwer geleverd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.