DOSSIERS

15 juli 2016

Containerhaaksystemen 2: rond merken

Als er al een markt is die afhangt van de vrachtwagenverkoop, dan is het wel die van de containerhaaksystemen. In het domein van de bedrijfsvoertuigen mag het jaar 2015 in elk geval prat gaan op het bereikte volume. Over het algemeen worden jaarlijks 500 installaties uitgevoerd door het zestigtal erkende carrosseriebouwers, maar in dit uitzonderlijke jaar vonden, volgens onze informatie, iets meer dan 600 installaties plaats.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De carrosseriebouwers aan zet!

Een containerhaaksysteem is een uitrusting op een vrachtwagen, net zoals een autolaadkraan. De plaatsing dient verplicht te gebeuren door een erkende carrosseriebouwer op de vrachtwagen naar keuze van de eindgebruiker. Er zijn dus drie partijen betrokken bij dit soort van uitrusting: de garage van het vrachtwagenmerk, de constructeur van de uitrusting en de carrosseriebouwer. Elk van de constructeurs van containersystemen heeft zijn netwerk bestaande uit een twaalftal erkende installateurs in België en de klant richt zich dus vaak tot hen. Buitenlandse constructeurs, zoals het Italiaanse FASSI waarvan de Franse dochter MARREL gespecialiseerd is in de productie van containersystemen, het Zweedse HIAB dat bekend is om zijn autolaadkranen, het Oostenrijkse PALFINGER dat eveneens vermaard is om zijn hefverrichtingen met autolaadkranen en de Nederlandse multinational HYVA, delen de Belgische markt met één van onze eigen constructeurs die heel wat aanzien geniet in Europa. HYDROLIFT, beter bekend onder de naam AJK en marktleider op onze markt, bezit een marktaandeel van meer dan 30%.

MARREL

De kracht van deze Franse dochter van FASSI schuilt in de complete integratie van haar productieproces van Ampliroll® hydraulische armen, multikippers, onderdelen en cilinders. Het productgamma, verdeeld over drie Ampliroll® groepen (ALx, ALxPA en ALBAxPA), is afgestemd op het laden vanaf de grond en op aanhangwagens, het vervoer en het kippen van containers van verschillende lengte. De constructeur biedt 28 referenties aan voor hefcapaciteiten van 3 tot 26 ton.

HIAB

HIAB, dochter van CARGOTEC, verkoopt haar containersystemen onder het merk MULTILIFT met een breed gamma bestaande uit 42 modellen van haakarmen met hefcapaciteiten van 2 tot 30 ton. De S modellen uit het Hiab Multilift XP Classic gamma zijn uitgerust met een schuifarm voor een optimale, operationele geometrie. Het XR Power gamma kan optioneel worden voorzien van een sequentie-automatisme, hoge snelheid en een wrijvingsbegrenzer voor het wisselen van container zonder wrijving.

PALFINGER

De Oostenrijkse constructeur PALFINGER ontwerpt, ontwikkelt, vervaardigt en assembleert in zijn twee fabrieken in het Franse Caussade zijn verschillende containersystemen. Het gaat om meer dan 700 verschillende combinaties met hefcapaciteiten van 3 tot 30 ton, met 7 verschillende armkinematiekversies voor velerlei lengtes en ringhoogtes. De catalogus is ingedeeld rond 4 productgroepen: het City gamma, het Telescopic gamma, het Power gamma en het Synchron gamma. Een nieuwe City arm met een capaciteit van 3 ton werd ontwikkeld om te voldoen aan de specifieke behoeften van ambachtsmannen en landschapsarchitecten. Het City concept biedt een beperkte laadhoek en een optimale ratio tussen de hefcapaciteit en het laadvermogen. Het is bedoeld voor chassis tot 7,5 ton.

De POWER arm, een exclusiviteit van PALFINGER, onderscheidt zich door een krachtige kinematiek voor het laden van containers op de moeilijkste terreinen of in putten.

De SYNCHRON arm is het werktuig van grote vrachtwagenvloten die worden ingezet voor afvalbeheer, maar ook voor dringende interventies (medische containers). De synchronisatie van de armbewegingen laat toe kippers van verschillende lengte te laden.

HYVA

Deze firma staat in voor de ontwikkeling, productie en verdeling van onderdelen voor commerciële voertuigen. De HYVALIFT systemen zijn leverbaar in schuifversie (S), knikversie (K) en schuif/knikversie (SK) voor laadcapaciteiten tussen 3 en 30 ton. Het bedrijf heeft zijn zetel in Alpen aan den Rijn (Nederland) en bezit meerdere productiesites in Brazilië, China, Duitsland, Indië, Italië en Nederland.

ATM

Deze Belgische onderneming uit Maaseik vervaardigt twee soorten containersystemen. Er is sprake van 14 haakarmsystemen met vaste arm voor hefcapaciteiten van 3 tot 40 ton. De ATMT SN serie bestaat uit 5 modellen met hydraulische arm voor hefgewichten van 14 tot 25 ton. Dit laadsysteem laat toe containers op om het even welke plek te laden en af te zetten.Het gebruikte staal voldoet aan de Weldox 700 classificatie en het hulpframe in “Z” vorm wordt in één stuk op het vrachtwagenchassis geplaatst, zelfs in geval van een kraan achteraan de cabine.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.