NEWS

8 June 2017

KOBELCO stelt 1ste hybride graafmachine met li-ion batterij ter wereld voor.

Kobelco Construction Machinery Europe BV (KCME) kondigt de komst aan van de gloednieuwe KOBELCO SK210HLC-10 – de eerste hybride graafmachine met lithium-ion batterij ter wereld in de gewichtsklasse van 20 ton EU Stage IV.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De SK210HLC-10 wordt aangedreven door twee grote motoreenheden en een zware lithium-ion batterij. Enerzijds is er de door KOBELCO ontwikkelde nieuwe motor en elektrische hulpaternator van 25 kW, en anderzijds de HINO Motors Stage IV (Tier 4) dieselmotor met turbocompressor, dezelfde motor als die van de conventionele SK210LC-10.

De elektrische bijstand van 25 kW die de nieuwe motor/alternator levert, is vergelijkbaar met de motorkracht van de grootste minigravers van 5 ton. Hij heeft twee functies: één in hulpmodus door de inbreng van een extra vermogen van 25 kW voor de hydraulische pompen van de graafmachine, en de andere in generatormodus om de superbatterij op te laden. De nieuwe li-ion batterij bevoorraadt, enerzijds, de elektrische zwenkmotor die onafhankelijk werkt van het hydraulische systeem en, anderzijds, de nieuwe motor/alternator in hulpmodus.

Wanneer de graafmachine geen behoefte heeft aan extra vermogen en ze bij normaal tot laag toerental werkt, bevindt de door de thermische motor aangedreven motor/alternator zich in generatormodus en laadt dit geheel de superbatterij op. Wanneer de graafmachine een grote hydraulische behoefte heeft, levert de motor/alternator 25 kW vermogen bijstand bij de thermische motor en wordt de hulpmodus gevoed door de superbatterij. Het principe is dat de thermische motor constant in het meest gunstige toerental (1880 toeren/min.) draait om brandstof te besparen. Indien de bovenbouw haar zwenking vertraagt, wordt haar elektrische motor overigens een stroomgenerator die ook de superbatterij oplaadt. De laad- en ontladingscapaciteit van deze nieuwe li-ion batterij maakt continu bijstand mogelijk.

De tests die KOBELCO heeft uitgevoerd door de twee klassieke machines en de hybride SK210LC-10 met elkaar te vergelijken, wijzen op een brandstofbesparing van 12,3% en een 14,2% hogere graafproductiviteit (m3/l brandstof). Bovendien verleent KOBELCO 5 jaar (10.000 uren) garantie op de hybride onderdelen. Kobelco Product Marketing Manager Peter Stuijt heeft gelijk wanneer hij trots de machine met de meest geëvolueerde hybride aandrijving voorstelt. Het is de enige machine die tot doel heeft het toerental van de thermische motor constant te houden. Andere oplossingen van grote constructeurs leveren enkel een supplement aan gerecupereerde energie, hetzij hydraulische door drukvermindering van arm en giek, hetzij elektrisch door zwenkvertraging.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.