NEWS

23 januari 2018

INTERMAT 2018 AWARDS VOOR VOLVO CE EN MECALAC MACHINES

Enkele weken voor de Franse biënnale van de machines voor bouw en openbare werken verenigt de organisator van de INTERMAT beurs pers en exposanten om informatie door te spelen aan een zo breed mogelijk, internationaal publiek. Bij die gelegenheid reikt de organisator ook AWARDS uit aan de constructeurs en bedenkers van vernieuwende concepten.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De beurs zal dit jaar duidelijk in het teken staan van de omschakeling naar hernieuwbare energie. Steeds meer constructeurs nemen elektrische versies in hun programma’s op. Wat de voorbije jaren eerder een “marketingtruc” was, wordt nu een dwingende strategische realiteit. De uitreiking van twee Awards door een jury bestaande uit grote namen uit de internationale wereld van de burgerlijke bouwkunde past overigens perfect in dat plaatje. De Benelux was goed vertegenwoordigd met Pascal BEEKMANS (BE) van BESIX en Koen COPPENHOLLE (BE) van CEMBUREAU, evenals Pierre BOELS (NL) van BOELS RENTAL, naast een Spanjaard, een Brit, een Italiaan, een Noor en zeven Fransen.

In de categorie “grondverzet en sloop” werd VOLVO CE bekroond voor zijn EX2 prototype, een volledig elektrische minigraver zonder thermische motor. Zijn energierendement ligt tienmaal hoger dan dat van zijn standaard tegenhanger en hij brengt vrijwel geen geluidshinder voort. Zijn totale exploitatiekosten blijven onder die van een conventionele minigraafmachine. Aangezien de hydraulica eveneens vervangen is door een elektrisch systeem, beschouwt VOLVO CE dit 100% elektrische EX2 prototype als het eerste in zijn genre ter wereld.

Constructeur MECALAC ontving op zijn beurt een Award in de categorie “energietransitie” voor zijn e12 compacte graafmachine die binnenkort op de markt gelanceerd zal worden en die 100% elektrisch aangedreven wordt, zonder hulp van een thermische motor. Het gaat om een ombouw van de 12MTX compacte graafmachine die wordt aangedreven door twee elektrische motoren met lithium-ijzer-fosfaat accu’s van 650 volt die 146 kWh kunnen leveren tijdens een pauze van 8 uur. Dit is het vermogen dat volgens de berekeningen van de constructeur nodig is om niet te moeten inboeten op prestaties en autonomie, met behoud van de compacte afmetingen van het thermische model. De 2 elektrische motoren werken onafhankelijk, de ene drijft de hydraulische werkpomp aan, de andere de transmissieas via de versnellingsbak. Het knikconcept van de machine was voorbestemd voor de installatie van de accu’s in het achtergedeelte van het chassis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.