NEWS

31 mei 2018

LIEBHERR monopoliseert uitbreidingen Parijse en Milanese metro

Voor de verwezenlijking van de 68 Grand Paris Express metrostations, net zoals voor de uitbreiding van de nieuwe M4 lijn met 15 km en 21 stations in Milaan, wordt gebruik gemaakt van de techniek van de gegoten wanden. Het oppervlak van de op te richten wanden in Milaan is gelijk aan 83.000 m2, met een dagcapaciteit per productie-eenheid van +/- 130 m2. LIEBHERR ontwikkelde recent een gloednieuwe package voor die toepassingen met gegoten wanden die op INTERMAT Parijs werd voorgesteld.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De package omvat een rupskraan met hydraulische grijper. De interactie tussen het werktuig en de machine werd geoptimaliseerd om de graafwerken snel, efficiënt en precies te kunnen uitvoeren. De hydraulische grijpers kunnen ook met beweegbare geleiderails op het grijpframe kunnen uitgerust. Dat laat de oriëntatie van de grijper in de sleuf toe.

Voor de uitvoering van een gegoten wand worden individuele sleuven uitgegraven in de grond. Een ondersteunende vloeistof, meestal bentoniet, voorkomt instorting van de sleuven tijdens het graven. De modulaire, hydraulische grijper heeft een bijzonder sterk basislichaam. De eindletters van de HSG 5-18 C en HSG 5-18 L bepalen de dikte van de gegoten wanden die varieert van 500 tot 1.800 mm en kan worden gewijzigd naargelang het einddoel. “C” betekent compact, terwijl het basislichaam van de “L” (lange) versie 2,5 m lang is. De totale hoogte van de grijper (9,5 m), het hoge gewicht van 12 tot 16 ton en het lage zwaartepunt garanderen een optimale, verticale positionering (met dieptes van 15 tot 24 m in Milaan en Parijs).

Het gebruik van een zware grijper is enkel mogelijk dankzij de synchronisatie van de vrije val lieren. De capaciteit van de hefcyclus op de rupskraan is op optimale wijze aangepast. Het machine-werktuig geheel is geoptimaliseerd in functie van de bouwplaats, met het oog op een bijzonder hoog rendement. Het geringe dieselverbruik van 25 liter/uur spreekt voor zich. Op de grijper kan een sensor van de firma JEAN LUTZ nv worden aangebracht. Hij meet de verticale positionering in de richtingen x, y en z. Dankzij de complete integratie van de verticale assistent in het LIEBHERR bedieningssysteem van de rupskraan, kan een nog grotere precisie bereikt worden. De verticale aanzet en eventuele afwijkingen worden in real time op scherm weergegeven in de cabine van de operator.

Voor deze werken vertrouwen de Milanese en Parijse aannemers op de hydraulische HS 8100 HD rupskraan met HSG 5-18 L slurry wall grab.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.