RentMAT

6 June 2018

Hitachi, naast constructeur ook verhuurder!

International Rental News publiceerde voor kort een interview met René DANIELSSON, Rental Manager HITACHI CONSTRUCTION MACHINERY (Europe), die in oktober vorig jaar werd aangeworven om een gloednieuw verhuurconcept te ontwikkelen dat de Japanse constructeur in Europa via zijn dealernetwerk wil introduceren. In dit concept blijft HITACHI eigenaar van de verhuurde machines.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Het gaat om middelgrote machines van 8 tot 50 ton die op middellange en lange termijn gehuurd kunnen worden. Het is de bedoeling om tegen 2020 een Europese verhuurvloot van 1.000 machines samen te stellen. Er zijn nu al 50 machines beschikbaar, tegen maart 2019 moeten dat er 300 worden. De constructeur heeft reeds een eerste schijf van 11 miljoen geïnvesteerd in zijn vloot. Tegen 2020 zal hij daaraan in totaal 100 miljoen besteed hebben.

Het concept is heel nieuw, in die zin dat de constructeur eigenaar blijft van het materieel, instaat voor de financiering ervan en bij het einde van haar eerste leven de machine volledig reviseert en doorverkoopt op de tweedehands markt. Vernieuwend, maar logisch wanneer het op TCO (total cost of ownership) aankomt in de marketingcommunicatie. De constructeur zet dus de theorie in de praktijk om.

HITACHI wil de hele meerwaardecyclus beheren en een verticale integratie van het machinebezit realiseren door alle waarde-aankoopkanalen te beheersen. En zich niet langer toespitsen op productie en verkoop, maar meesurfen op de nog aarzelende, maar algemeen groeiende trend van verhuur en delen.

Meerdere Belgische verdelers stellen zich eerder terughoudend op tegenover die commerciële logica en andere OEM-initiatieven als KOBELCO, MANITOU of CAT RENTAL STORE waar de dealers de risico’s nemen en elk in hun eigen verhuurvloot investeren. Ze gaan er immers van uit dat dit neerkomt op het beconcurreren van hun eigen klanten waarvan de voornaamste activiteit verhuur is. Dit lijkt vooral het geval voor kleine verhuurders, want de meeste grote spelers onderhandelen nu al rechtstreeks met de fabriek over hun aankoopcontracten. Wat overigens niet altijd in het voordeel van de constructeur is, omdat hij verplicht wordt enorme toegevingen te doen gezien de gevraagde volumes. En wanneer we tussen de regels van dhr. DANIELSSON door lezen in het artikel van onze confrater, lijkt het erop dat HITACHI enige afstand zou nemen ten opzichte van de verhuurders, aangezien de constructeur aangeeft dat de prioriteit onvermijdelijk uitgaat naar zijn dealernetwerk voor de levering van machines, wat de constructeur niet verhindert de communicatielijn open te houden met de verhuurmaatschappijen. Momenteel beperken de verhuurtermijnen zich tot een jaar en meer, maar de onderliggende bedoeling is om ook korte-termijnverhuur mogelijk te maken naarmate de verhuurvloot van de constructeur aanzwelt. De dealers zullen dus in een stevige logistiek moeten investeren en het is niet uitgesloten dat, wanneer het ogenblik aanbreekt om de machineproductiviteit te maximaliseren, de vloot gedeeld wordt op Europees niveau.

Pascal VAN GRAMBEREN, commercieel directeur bij LUYCKS, invoerder van de HITACHI midi- en maximachines in België, beweert dat de RENTAL strategie van de constructeur uit de doeken werd gedaan op de laatste Dealers Meeting vorig jaar. Nog volgens hem, zouden de gesprekken omtrent de middelen voor een dergelijke strategie nog steeds aan de gang zijn … Dit lijkt de beweringen te bevestigen van René Danielsson die toegeeft dat voor het ogenblik enkel Spanje, Nederland, Frankrijk, Hongarije en IJsland gewonnen zijn voor het concept. Uiteindelijk steunt dit omvangrijke project nog altijd op de mensen op het terrein. Het zijn immers de dealers die een deel van het risico zullen delen met de constructeur, maar het zal hun verantwoordelijkheid zijn om klanten te zoeken en de machines te leveren, te onderhouden en te herstellen. Niets zal hen ervan weerhouden om er ook te verkopen. Ziehier dus een initiatief dat perfect kadert in de deeleconomie.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.