NEWS

20 September 2018

DOOSAN Quarry Days: 2 nieuwe DL280-5 en DL580-5 wielladers

Zoals elk jaar organiseert DOOSAN voor zijn dealers en hun klanten de Quarry Days, waarop de vakpers ook wordt uitgenodigd. Dit is de ideale gelegenheid om indrukken te sprokkelen bij de eindgebruikers van de nieuwe machines die DOOSAN voorstelt. Vedettes ditmaal waren de 2 nieuwe DL280-5 en DL580-5 wielladers.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Het testterrein, gelegen in een nog actieve steengroeve in Praag (Tsjechië), liet de imposante nieuwe DL580-5 helemaal tot zijn recht komen. Het machineontwerp is gebaseerd op dat van de DL550-5, met hogere armcilinders en een groter tegengewicht, wat het hefvermogen van de Z kinematik verbetert en lasten van zo’n 10 ton mogelijk maakt. De machine met nieuwe oranje en grijze kleur heeft een bedrijfsgewicht van 36.030 kg en hoge, statische kantellimieten (rechte machine / gedraaid over 40°) van 29.700 en 29.700 kg. Ze is uitgerust met de SCANIA DC13 6-cilinder motor van 284 kW met EGR en SCR technologie die voldoet aan de Stage IV normen zonder DPF. Een 5-traps automaat gekoppeld aan een lock-up omvormer garandeert een rechtstreekse verbinding tussen motor en versnellingsbak wanneer hij start, om het volledige motorkoppel (1.765 Nm bij 1.300 toeren/min.) zonder verlies van de 2de tot de 5de versnelling over te brengen. De nieuwe DL580-5 is voorzien van ZF Type II assen met automatische, hydraulische differentieelblokkering (HDL), met twee volledig onafhankelijke koelcircuits voor de olie van de voor- en achterassen.

Dit is een nieuwe, bijzonder handige uitrusting in veeleisende toepassingen. Het hydraulische load sensing systeem geeft voorrang aan de bak wanneer de hef- en graaffuncties gelijktijdig benut worden en het beschikbare vermogen beperkt is. Tijdens de productie reageert de machine met souplesse en snelheid. Haar hydractieve ophanging (self leveling hydrogaz system) en het ophangsysteem van de hefarm (LID) of “Ride Control” zwakken het slingeren en de oneffenheden van het terrein af.

De nieuwe DL280-5, die de DL250-5 als basis heeft, erft de cabine en de achteras van de DL300-5. Die laatste kan optioneel worden versterkt voor volle of voor grotere banden. De wiellader is voorzien voor agressieve omgevingen. Een extra grote, hydraulische pomp biedt een debiet van 210 l/m (190 l/m voor de 250). Uit de test blijkt volgens een doorgewinterde klant dat de machine getuigt van een uitzonderlijke souplesse en stabiliteit en dat ze over een indrukwekkende graaf- en hefkracht beschikt. Het enige minpuntje, volgens hem, is de hefsnelheid die hij vergelijkt met die van de DL350 uit zijn vloot. Na verificatie in het veld lijkt het eerder om een indruk dan om een realiteit te gaan. De hefcyclus van de DL350-5 bedraagt 5,8 sec., terwijl die van de nieuwe DL280-5 gelijk is aan 6,3 sec. De differentiëlen met beperkte slip op de voor- en achterassen leveren automatisch een optimale trekkracht en zorgen ervoor dat de machine zich gemakkelijk voortbeweegt op glibberig of modderig terrein, zonder dat de bestuurder manueel een differentieelblokkering dient te activeren.

Beide machines zijn standaard uitgerust met een automatische motorstop die de vrijloopperiodes beperkt om onnodige werkuren en onnodig brandstofverbruik te vermijden. Bovendien beschikt de DL580-5 over een 2de vrijloopniveau van 680 toeren voor korte wachttijden. De twee machines zijn standaard voorzien van het DoosanConnect telematicamonitoringsysteem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.