NEWS

3 december 2018

DE POTAIN MCT 565 : DE GROOTSTE FLAT-TOP KRAAN VAN MANITOWOC

Op BAUMA CHINA 2018 heeft MANITOWOC officieel zijn gloednieuwe en tevens grootste flat-top kraan uit zijn gamma voorgesteld. Ze werd gebouwd in zijn Chinese fabriek in Zhangjiagang, op 100 km van Shanghai, heeft een giek van 80 m en bezit een capaciteit van 550 tonmeter en 4 ton op de limiet van haar bereik.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Het prototype was in augustus al in de fabriek aan de concessiehouders voorgesteld. De flat-top kranen die de fabriek sedert 2012 vervaardigt, oogsten het nodige succes. De reikwijdte van de POTAIN MCT 565 biedt de voordelen van een flat-top voor werven van grote omvang en zorgt ervoor dat de werkzone met weinig machines kan worden bestreken.

Door het toenemende gebruik van steeds zwaardere prefab elementen op grote werven, verwacht MANITOWOC een sterke vraag naar deze flat-top modellen van grote capaciteit. De MCT 565 heeft heel wat interesse gewekt op BAUMA China 2018, en dat niet alleen door haar grootte, maar ook door de mogelijkheden die ze biedt met haar capaciteit van 550 tonmeter, wat een beduidende verbetering betekent in de categorie van de flat-tops.

En ook de standaard giekconfiguraties bekoren met een lengte van 30 tot 80 m per sectie van 5 m. Voor de tegengiek zijn er drie opties: 17 m, 21 m en 24 m, in functie van de gekozen gieklengte.

De standaard C809A gieksecties zijn 5 m, maar de gebruikers kunnen ook opteren voor de CR809A versterkte secties van 5 m of voor de CR809C kortere, versterkte secties van 3,33 m. Afhankelijk van de gieklengte, varieert de maximale vrije hoogte van de kraan van 70,9 tot 75,9 m. Gemakkelijk is ook dat slechts drie ankerpunten nodig zijn om de kraan tot 200 m te heffen. Om dergelijke prestaties te verwezenlijken, ontwikkelde POTAIN nieuwe C800 en C850 mastsecties.

De montage door een ervaren team van het model met een bereik van 80 m vergt slechts 2 dagen, dankzij “plug & play” elementen. Het vervoer kan met 9 aanhangers gebeuren door het gebruik van vernieuwende en weinig plaats innemende elementen, zoals een cabine die van de rotatie-eenheid afgenomen kan worden en een opsplitsbare tegengiek, net zoals alle kraanelementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.