NEWS

6 December 2018

K-HEM: DE NIEUWE, HYBRIDE THERMISCH-ELEKTRISCHE MOTOR VAN KÖHLER

Motorfabrikant KÖHLER heeft begin november op landbouwbeurs EIMA de hybride aandrijflijn K-HEM voorgesteld. Dit is een hybride elektrisch-mechanische productie-eenheid die een KDW 1003 dieselmotor van 18 kW combineert met een 48V elektrische motor met een piekvermogen van 15 kW.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Om te voldoen aan de nieuwe, Europese STAGE V richtlijn omtrent de uitstoot van vervuilende deeltjes die reeds op 1 januari 2019 van kracht wordt, heeft KÖHLER een product toegevoegd aan zijn gamma dat beantwoordt aan de nieuwe behoeften van de machinefabrikanten uit de sector. In plaats van verschillende, mogelijke energiebronnen te bestuderen in functie van elke toepassing, koos KÖHLER ervoor om ze te integreren door ze te koppelen, teneinde ten volle van hun potentieel te profiteren.

Dit is het principe van K-HEM, de eenheid die energie produceert door de combinatie van een KDW 1003 dieselmotor van 18 kW, conform Stage V en zonder DPF, met een 48V elektrische motor die een piekvermogen van 15 KW en een continu vermogen van 9 KW garandeert. Deze combinatie kan dus meer dan 30 KW leveren, zonder nabehandeling van de uitlaatgassen. Bovendien is het, dankzij de dubbele rol van de elektrische component die tegelijk als generator en als hulpmotor fungeert, mogelijk de energie van het transmissiesysteem te recupereren tijdens de rem- en vertragingsfasen van machine en verbrandingsmotor en tijdens de werking bij laag toerental.

Met K-HEM wordt het startvermogen geleverd door de verbrandingsmotor, terwijl de vermogenspieken opgevangen worden door de elektrische motor. Dit systeem leeft de limieten na die door de Stage V normen worden opgelegd en garandeert hoge productieniveaus. De in de batterij opgeslagen energie komt vrij wanneer de machine meer dan de limiet van 18 kW geïnstalleerd thermisch vermogen vereist en zelfs de 30 kW overstijgt. De geïntegreerde hoofdbedieningseenheid beheert de werk- en rijmodes in functie van de behoeften. De hybride eenheid kan, net zoals een dieselmotor, in een hydraulisch systeem of mechanische transmissie ingebouwd worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *