NEWS

6 januari 2019

MUSTANG kleedt zich in het rood en verandert in MANITOU!

Op BAUMA China 2018 kondigde de verschijning in avant-première van de Track Loader MUSTANG 2100RT NXT3, in de rode kleuren van MANITOU, de komst aan van een nieuw “MANITOU Compact Equipment” gamma.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Hoewel deze machines volgens de constructeur specifiek bedoeld zijn voor de Chinese markt, lijkt het erop dat, onmiddellijk na afsluiting van deze BAUMA editie, de nieuwe merkstrategie van MANITOU resoluut gericht is op de creatie van een COMPACT EQUIPMENT gamma in rode kleur voor de EMEA-markt. Dit compacte gamma omvat de knikladers en schrankladers op banden en op rupsen.

De bedoeling is duidelijk. Aangezien er op de markt steeds meer vraag is naar compacte machines, bezit de categorie van de knikladers een groot potentieel. En een sterk merk als MANITOU gebruiken om dit segment te commercialiseren, zou lonend moeten zijn als strategie. Het feit dat afgestapt wordt van het merk MUSTANG voor de EMEA-markt zou het huidige aanbod ook moeten vereenvoudigen. MUSTANG blijft niettemin een sterk merk in Noord-Amerika en Rusland.

Nieuw merkstrategie, uitbreiding van het netwerk

Nu lijkt het erop dat de Franse constructeur het nieuwe “MANITOU Compact Equipment” gamma zijn kleuren zal meegeven en het merk van het kleine, wilde paard uit het noordwesten van Amerika verdwijnt. In februari zal SIMA 2019 duidelijkheid scheppen in dat verband. Het onmiddellijke gevolg voor onze Belgische markt schuilt in de herverdeling van het netwerk.

Het knikladeraanbod

We kunnen het gamma van de 6 knikladers in twee groepen opsplitsen. De 3 kleinste modellen met parallelle kinematiek hebben een leeggewicht van 1,7 tot 2,7 ton, een canopy (cabine in optie voor het grootste model) en een kiplast (vorken/volledig gedraaid) tussen 525 en 874 kg bij een bakinhoud van 435 tot 900 kg. De 3 grootste modellen met Z-kinematiek wegen met cabine 3,5 tot 5 ton. Hun kiplast varieert van 1,8 tot 2,4 ton. Ze hebben een YANMAR motor, behalve het grootste model dat wordt aangedreven door een DEUTZ, en beschikken over een hydrostatische transmissie en differentieelblokkering, behalve op de kleinste van de drie.

MLA, een wederopstanding

Het aanbod wordt aangevuld met de MLA, een uniek Europees bouwmodel dat ontwikkeld werd door MANITOU en achteraf weer opzij geschoven werd. Nu werd het weer opgediept, volledig herzien en eind 2017 aangeboden op de landbouwmarkt. Het model met telescooparm van 5 m draagt de naam MLA-T 533-145 en heeft een leeggewicht van 8,5 ton. In 2019 zal waarschijnlijk een versterkte versie verschijnen voor industrie en bouw, onder de naam MLA 7-75-HZ. Dit hele gamma wordt zowel in de kleuren van GEHL als die van MANITOU aangeboden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.