NEWS

6 februari 2019

JOHN DEERE: voorzichtige comeback in Europa

Op de Road Technology Days was de officiële aankondiging van de overname van WIRTGEN door JOHN DEERE een belangrijk onderwerp van gesprek tijdens dit event dat trouwens om die reden uitgesteld werd. Wij ontmoetten er Domenic G. RUCCOLO, de nieuwe CEO van WIRTGEN die tot dan toe en sedert 2007 de functie van Senior Vice-President voor verkoop en marketing van de “Construction & Forestry” divisie van JOHN DEERE bekleed had.

Klik op de foto's om ze te vergroten

“John Deere Construction heeft Europa in 1982 verlaten. Nu we daarop terugblikken, was dit misschien niet zo’n goed idee”, antwoordde Domenic G. RUCCOLO op de vraag of de fabrikant uit Moline (Illinois – USA) vast van plan was met die overname om de “Construction & Forestry” divisie in Europa onder te brengen. Hij preciseerde voorzichtig: “We zullen verder werk maken van de mondialisering van onze activiteit in grondverzetmaterieel. Het is duidelijk dat met WIRTGEN een belangrijke stap zetten, maar ik weet niet of dit een eerste stap zal zijn of niet.” En liet er verstandig, maar optimistisch op volgen: “Europa, dat zijn een dertigtal landen met verschillende talen, wat niet gemakkelijk is! Maar we voelen ons thuis in Europa.” We vernemen trouwens uit goede bron dat de marketingteams reeds stiekem potentiële distributeurs aan het recruteren zijn.

Dit is niet geheel denkbeeldig, aangezien de productgamma’s elkaar zo mooi aanvullen.

Dit jaar zal JOHN DEERE op BAUMA 2019 dus in de productlijn van WIRTGEN twee graders voorstellen uit de G serie die 8 modellen telt. Het betreft de 622 GP en 672 GP met 6-wielaandrijving, voor 30% meer tractie volgens de constructeur. De machines zijn uitgerust met automatische hellingcorrectie en worden aangedreven door JOHN DEERE Tier 4 final dieselmotoren van 168 en 190 kW. De machines die bijna 20 ton wegen, bezitten een blad van 3,66 m voor de eerste en van 4,27 m voor de tweede. Ze worden bestuurd met behulp van twee gekoppelde joysticks en een standaard stuur. Hun terugkeer in de rechte lijn gebeurt automatisch. Tot zover het zichtbare deel van de comeback…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.