NEWS

11 februari 2019

CAT D6 XE: EEN ELEKTRISCHE BULLDOZER IN WERELDPRIMEUR

Dit is niet de eerste elektrische bulldozer van CATERPILLAR. U herinnert zich vast nog dat de constructeur in 2009 de D7 E voorstelde. Het team dat op BAUMA de D6 XE in wereldprimeur zal onthullen, heeft dus ervaring opgedaan op het terrein en komt naar de beurs met een volledig herziene, elektrische motor. Het dient gezegd dat het resultaat indrukwekkend oogt!

Klik op de foto's om ze te vergroten

Jean-François VILLARD, Application Specialist & Machine Product, heeft in het opleidingscentrum van CATERPILLAR in Malaga, in navolging van de NEXT GEN DOZER, de nieuwe versies van de D6 voorgesteld. De ene met thermische motor en een AutoShift 4-trapsautomaat en de andere, de D6 XE, met de nieuwe elektrische aandrijving die de reductoren een progressief koppel meegeeft via de assen. De nieuwe D6, met een vermogen van 161 kW en een werkklaar gewicht van 21.794 tot 24.087 kg, vervangt de veelzijdige D6T bulldozer

Hoewel beide machines uitgerust zijn met de nieuwe CAT C9.3B motor, valt op dat de energiewinst op de mechanische versie 20% bedraagt ten opzichte van de D6T, terwijl de elektrische versie 35% brandstof bespaart in dezelfde gebruiksomstandigheden.

De CAT C9.3B motor van de D6 XE drijft een krachtige elektrische dynamo aan die een wisselstroom opwekt. Die wordt via speciaal bewapende kabels en militaire connectoren naar een halfgeleideromvormer geleid. Een geavanceerde elektronische kast stuurt de 714 Volt stroom naar de aandrijvingsmodule voor de bediening van de enkele elektrische motor en om de bijkomende circuits van gelijkstroom te voorzien. De D7 E had 2 aandrijfmotoren. De D6 XE voert de schranksturing met zijn ene motor uit door het hydraulisch remmen van het differentieel van de tegenoverliggende rups, waardoor de machine rond haar eigen as draait met lading op het blad.

Deze machines kunnen in VPAT DOZER geconfigureerd worden, wat dankzij de variabele pitch, angle & tilt (VPAT) een bijzonder snelle en precieze nivellering garandeert. De heel nieuwe ontwerpstructuur is robuuster en lichter tegelijk voor een beter evenwicht van deze machines, wat het nivelleren vergemakkelijkt zonder uitrustingen of tegengewichten achteraan te moeten installeren.

Ook de cabine is volledig herwerkt en plaatst de lat zeer hoog inzake comfort en productiviteit. Dit is een regelrechte cockpit! De constructeur rekent op een ROI van minder dan twee jaar bij aankoop van een D6 XE, eerder dan een gewone D6.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.