NEWS

10 April 2019

KOMATSU lanceert de WA475-10 wiellader met hydrostatische aandrijving

Deze nieuwe WA475-10 die wellicht in het derde kwartaal 2020 op de markt zal verschijnen, betekent een belangrijke evolutie binnen het wielladergamma. KOMATSU heeft de aandrijving volledig herzien en ontwikkelt een hybride oplossing tussen zijn mechanische aandrijving en een hydrostatisch systeem, met elektronisch beheer.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De hydraulische en mechanische transmissie (HMT) die door KOMATSU voor deze WA475-10 wiellader ontwikkeld werd, versterkt zijn vermogen en beperkt het brandstofverbruik met 30%, volgens de constructeur. Dankzij een constante variabele versnelling, beperkt de motor het verbruik naargelang de wiellader van rij- op graafmodus overschakelt. Hoewel dit systeem verschilt van de gemengde systemen ontwikkeld door LIEBHERR en DOOSAN, is de filosofie dezelfde. Het antislipsysteem (KTCS) vermijdt gripverlies op moeilijke ondergrond.

Henrik FLOHR, Group Manager Wheel Loader & Wheeled Excavator, preciseert dat het hydraulisch systeem herzien werd en nu verbonden is met een Z-kinematiek. De hefsnelheid en stabiliteit van de machine verminderen de cyclustijden, met name bij korte laadcycli van vrachtwagens. Bovendien kan de reactiesnelheid van het hydraulisch systeem, evenals de hef- of graafsnelheid, worden aangepast aan de behoeften van de werf.

Deze machine van 24,5 ton krijgt een gloednieuwe cabine die vooraan 17 cm ruimer is en waarin heel veel zorg is besteed aan het comfort, de aanpassing aan de behoeften van elke operator en de veiligheid. Ze biedt een perfect zicht, met 4 smalle stijlen en een groot glasoppervlak. De deuren openen langs beide zijden naar achter voor een veiligere toegang en vóór de voorruit werden voetsteunen geïnstalleerd voor de reiniging ervan in alle veiligheid. De toegang tot de machineonderdelen wordt dan weer verzekerd door een nieuwe, elektrisch kantelbare kap. Het nabehandelingssysteem van de uitlaatgassen combineert een KOMATSU dieselpartikelfilter (KDPF) met SCR en AdBlue® additief. Het geavanceerde, elektronische motormanagement beheert het luchtdebiet en de brandstofinjectie, de verbrandingsparameters en de nabehandelingsfuncties. Met verbeterde prestaties, beperkte emissies en vooruitstrevende diagnosefuncties tot gevolg. De machine bezit een nominaal laadvermogen van 7,5 ton en een bak van 4,2 – 4,9 m3.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *