NEWS

16 april 2019

TWEEDELIGE GIEK VOOR DE VIO80-2PB MIDIGRAAFMACHINE VAN YANMAR

Naast een nieuwe ViO23-6 minigraver van 2,3 ton, stelde YANMAR in zijn stand op BAUMA ook 2 nieuwe ViO versies van 8 ton voor. Deze ViO82 en ViO80-2PB modellen liggen helemaal in de lijn van het ViO concept dat de operator midden de machine plaatst. Het gaat om compacte machines zonder overhang voor werken in stadsomgevingen waar de ruimte beperkt is.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De twee machines balanceren op de grens tussen midi- en minigraafmachines, en worden aangedreven door dezelfde YANMAR 4TNV98C-WBV1 emissiearme en brandstofzuinige motor. Deze motoren zijn immers het resultaat van de zeer geavanceerde technologie van de Japanse motorfabrikant, één van de marktleiders in industriële dieselmotor.

Hoewel de ViO82 eind vorig jaar reeds werd voorgesteld (zie onze News van 16 november 2018), is hetgeen ons in München het meest opviel de arm met tweedelige giek op de ViO80-2PB. Dat maakt deze machine tot de kleinste short radius graafmachine van YANMAR, uitgerust met een two piece boom. De arm verbetert aanzienlijk de prestaties van de machine, in het bijzonder bij het heffen, de verplaatsingen en de positionering van de ladingen.

De opmerkzame waarnemer zal opmerken dat het armdesign beduidend aangepast werd aan de kinematiek van de machine. In tegenstelling tot de YANMAR SV85 waar het tweede giekdeel aangedreven wordt door twee zijdelingse knikcilinders, is het knikpunt omgedraaid op de ViO80-2PB en drukt één enkele cilinder bovenop het eerste deel op de hendel van het tweede giekdeel. Deze oplossing verbetert het graafvermogen, verlicht het armgewicht en verhoogt dus de hefcapaciteit. De cilinder zelf is beter beschermd. Deze kinematiek zorgt voor een snellere opening van de arm en een betere beheersing van de sluiting ervan, voor een nauwkeurige positionering van de ladingen. Het systeem vereenvoudigt het hydraulisch netwerk, beperkt de smeerpunten en garandeert een betere zichtbaarheid dankzij de smallere armstructuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.