NEWS

29 May 2019

Eerste VOLVO ECR25 elektrische minigraafmachine op een Britse werf

VOLVO CE was op BAUMA geen uitzondering op de regel en, net als bijna alle andere constructeurs, stelde hij er zijn prototypes van elektrische machines voor. Hoewel het publiek nieuwsgierig was naar die nieuwe benadering, blijft twijfel bestaan omtrent de daadwerkelijke autonomie van die machines. Ahcène NEDJIMI, specialist elektromobiliteit bij VOLVO, verklaarde: “De uitdaging bestaat er nu in om het beste middel te vinden om ze sneller te herladen. Dit is waarmee we nu bezig zijn.”

Klik op de foto's om ze te vergroten

Maar wie had kunnen denken dat enkele weken later een VOLVO ECR25 aan de slag zou gaan op een Londense werf, en niet zomaar een werf.

We weten hoeveel Engelsen van bloemen en tuinen houden, en de werf waar de VOLVO ECR25 voor het eerst aan het werk werd gezet, geniet internationale faam. Het was geen kleine ruimte waar de klus in drie graafbakken geklaard is. In hartje Londen is de RHS Chelsea Flower Show immers de beroemdste bloemenshow ter wereld, vermaard omwille van de pracht van haar tuinen, haar beeldsculpturen en haar koninklijke bezoekers.

Chris BEARDSHAW, de Britse designer-winnaar van de “Best Show Garden”, wilde een ambitieus project voorstellen, namelijk een tuin creëren met de kleinst mogelijk milieu-impact. Dat vergde duurzame bouwmaterialen en –werktuigen, beton met zeer laag koolstofgehalte, gelaagd hout en een energiezuinige verlichting. En natuurlijk ook de compacte, elektrische ECR25, de allereerste elektrische machine die werd gebruikt voor de aanleg van een tuin op RHS Chelsea. Aangezien de machine geen enkele uitstoot heeft en vrijwel geluidloos werkt, werd de tuin door de BBC-filmploegen als de “stilste van de hele site” bestempeld.

Om de werken gedaan te krijgen, heeft de machine gedurende anderhalve week gewerkt. Ze verzorgde er de graafwerken, ze heeft de funderingen van de basisstructuur, de putten voor de bomen en een centrale waterpartij uitgegraven. Het laden gebeurde ’s nachts, op de site zelf, met een gewoon, huishoudelijk stopcontact. Indien snelle laadbeurten nodig waren overdag, gebruikte de operator de ingebouwde lader in de machine.

Ahcène NEDJIMI toonde zich zeer verheugd over deze krachttoer en besloot: “De vraag is niet meer wanneer en of we zullen overstappen op elektromobiliteit, maar met welke snelheid dit zal gebeuren. We bevinden ons echt op een keerpunt, zonder terugkeerpunt. We moeten minder uitstoten, minder vervuilen en de wereld herdefiniëren waarin we willen leven”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *