NEWS

28 juni 2019

HEUVELKLIM RACE IN RONQUIÈRES VOOR DE MERCEDES ACTROS 4163 SLT

In afwachting van de komst van de ACTROS van de nieuwste generatie, die sinds april 2019 in productie is, nodigde de constructeur ons uit om op het hellend vlak van Ronquières, met hellingen van 14% en meer, de belangrijkste eigenschap van dit lastdier – ZWARE LASTEN TREKKEN - te ontdekken!

Klik op de foto's om ze te vergroten

De bouw- en steengroevesectoren zijn bekend om het vervoer van zware lasten, soms zelfs tot 500 ton. Ze hebben dus nood aan machines die dergelijke massa’s kunnen trekken, vooral op de steilste hellingen. De topografie op de site in Ronquières is dodelijk voor een droge koppeling. Veel chauffeurs weigeren trouwens om zich op een dergelijk parcours te wagen.

De ACTROS 4163 SLT die MERCEDES ons toevertrouwde, verteert deze gevaarlijke hellingEN van meer dan 14% moeiteloos. Het voertuig met een totaal gewicht van 90 ton met FAMONVILLE-aanhanger, start soepel en zonder verpinken. De TRK (Turbo-Retarder-Kupplung) zorgt voor de vermogensoverdracht en overwint de inertie van de last, zonder gebruik te maken van de droge koppeling. Tijdens het rijden sluit de TRK en wordt olie (1/2 liter) gevuld, om te anticiperen op het gebruik van de remmen. Vanaf dit ogenblik wordt het vermogen via de droge koppeling overgedragen. Wanneer de remmen gebruikt moeten worden, is de koppeling vergrendeld en vult de TRK zich opnieuw met olie. De turbineschijf wordt dan geblokkeerd door de turbinerem. De kracht in de TRK brengt voldoende koppel voort om de vrachtwagen te vertragen tot stilstand. De TRK werkt op die manier als een retarder en vermijdt het gebruik van de bedrijfsremmen.

Dit koppelingssysteem laat een dynamische of lichte start toe, en onbeperkt manoeuvreren bij lage snelheid. De aandrijfkracht wordt via de pomp- en turbineschijven op de ingaande as van de Mercedes PowerShift 3 16-traps (4×4) automaat overgebracht. De gerobotiseerde versnellingsbak beheert alle schakelingen om te beantwoorden aan de gedigitaliseerde instructies van de bestuurder. Het geheel werkt op eenvoudige indicatie als cruise control, het schakelen verloopt soepel en het voertuig wint vlot aan snelheid. Tijdens de test doen dezelfde manoeuvres zonder robotisering de door de vrachtwagen behaalde snelheid terugvallen tijdens het handmatig schakelen, terwijl hij wel aan snelheid wint indien we de automaat zijn werk laten doen.

Het TRK-systeem doet het koppel snel stijgen en vermijdt dat het voertuig achteruitgaat bij het starten op een steile helling. Het biedt een versterkte controle en wanneer de vrachtwagen met ingeschakelde versnelling stilhoudt op een helling, vult het carter van de hydrodynamische koppeling zich met olie om vlot te kunnen starten.

Op hellingen kan de bestuurder, zelfs met ingeschakelde versnelling vooruit, het geladen voertuig zacht achteruit laten gaan, waarbij hij de snelheid met het gaspedaal regelt. Deze functie laat achteruitrijden toe zonder de remmen en dus perslucht te gebruiken. De SLT kan indien nodig ook snel weer vooruit. De TRK is beschikbaar tot een totaal treingewicht van 500 ton.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.