NEWS

11 October 2019

BIA rust 2 KOMATSU HD605’s uit met de Truck-Body van METSO voor SAGREX

De laadbak die voor het eerst op de laaste editie van BAUMA in München werd voorgesteld, combineert hoog-sterktestaal met rubber en is een vernieuwend concept van METSO dat beter bekend is om zijn breekinstallaties, zeven en slibpompen dan als constructeur van laadbakken. Maar aangezien TRELLEX, fabrikant van rubberbeschermingen tegen schuren, tot de METSO groep behoort, lag het concept bijna voor de hand.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De steengroeve-uitbaters beschermen hun stalen laadbakken reeds langer met rubber tegen de agressie van het ontgonnen gesteente. De innovatie ontwikkeld door de R & D afdeling van METSO schuilt in het ontwerp van een laadbak die speciaal bestudeerd en vervaardigd werd met beide materialen. Door de expertise van TRELLEX omtrent de fabricage van anti-schuurrubber met een veel langere levensduur dan die van staal te koppelen aan zijn eigen kennis en ervaring in breek- en zeefmachines, slaat METSO een dubbelslag. De eerste twee Truck-body worden begin 2020 geleverd.

De Truck-Body van METSO is 20 tot 30% lichter dan een conventionele bak van staal, terwijl de rubber bekleding tot 6 maal minder snel verslijt dan een conventionele bekleding van staal, wat de onderhoudsbehoefte aanzienlijk vermindert. Dankzij zijn hoge elasticiteit en materiële eigenschappen, wordt de energie van een schok opgevangen door het rubber en verspreid in de vorm van warmte. Dat vermindert aanzienlijk stress en spanning op de versterkingen van de onderstructuur van de bak, waardoor die lichter kan.

De vermindering van de trillingen met 97% en van het lawaai met 10 tot 15 dB of 50%, verbetert de werkomgeving van de chauffeurs. De lagere tarra van de Truck-Body, in combinatie met het hogere nuttige laadvermogen, leidt tot een afname van het brandstofverbruik per vervoerde ton. En het voordeel stapelt zich op tijdens lege retourritten.

De bekleding met rubberelementen van de METSO Truck-Body is vastgebout met voorgelaste noppen. Bij onderhoud kunnen versleten elementen individueel vervangen worden en bij die vervanging is geen lassen of snijbranden nodig. Er kunnen verschillende diktes worden gebruikt op verschillende plaatsen, in functie van factoren als laadhoek en valhoogte. Volgens METSO is de payback gelijk aan ongeveer een jaar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *