NEWS

18 November 2019

KOMATSU STELT WA475-10 WIELLADER VOOR OP HET CIRCUIT VAN LE MANS

Ongelofelijk maar waar! KOMATSU wou de komst van zijn gloednieuw WA475-10 kniklader van 24,5 ton, waarvan de eerste leveringen binnenkort zullen aankomen in België, in de kijker plaatsen en deed dat midden een dozijn bolides van het Porsche Experience Center. Door ons uit te nodigen op het circuit om er de rijsensaties van de machines te delen, konden we ten volle de door KOMATSU ontwikkelde hydraulische, mechanische transmissie (HMT) waarderen.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Je zou je kunnen voorstellen dat de wiellader met deze nieuwe, innovatieve technologie een echt racebeest wordt. KOMATSU had zijn laatste prototype dat uitzonderlijke kwaliteiten in het vooruitzicht stelde, voorgesteld op BAUMA, voor het in productie ging. Maar in Le Mans mogen we live de WA475-10 besturen en het is een feit dat ze niemand ontgoochelt. Iedereen bespeurt in die nieuwe technologie een reëel hoger potentieel. BIA had op het circuit enkele grote klanten uitgenodigd die zich in die zin positief uitgelaten hebben wat de bediening betreft van de wiellader waarvan, volgens onze bronnen, reeds twee exemplaren verkocht zouden zijn aan STADSBADER.

Dankzij de bediening met variabele snelheid kan de maximale snelheid van de machine afgestemd worden op de vereisten van de werf, en dat in het volledige snelheidsbereik. De koppelbegrenzer vermijdt gripverlies op moeilijk terrein. Bij het graven verklaren de verschillende bestuurders toe nog nooit zo’n gemakkelijk, ideaal evenwicht tussen trek- en hefkracht ondervonden te hebben. “Voorheen moest je rem induwen tijdens het accelereren om hydraulisch vermogen te leveren aan het heffen van de bak, hier – en dat is onthutsend – neemt de hydrauliek automatisch de controle over het debiet en de druk die nodig zijn om de hefprestatie uit te voeren.”. De Z-kinematica verhoogt de hefkracht. De hefsnelheid en de stabiliteit van de machine verkleinen de cyclustijden, vooral in de korte cycli van het laden van vrachtwagens. De wiellader heeft een nuttig laadvermogen van 7,5 ton en een bak van 4,2 – 4,9 m3.

Verhoogde productiviteit en lager verbruik, maar ook minder stress, prijken op de lijst met voordelen van de WA475-10. Enkele korte ritjes met een Porsche op het circuit doorbreken uiteindelijk de opwinding en betovering van de genodigden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.