NEWS

24 November 2019

BKT BANDEN VOOR DE JCB FASTRAC 2 DIE 217,6 km/u HAALT

Nadat hij tegen 217,6 km/u een nieuw wereldsnelheidsrecord vestigde met zijn FASTRAC Two tractor, kreeg JCB officieel een plaatsje in de Guinness World Records lijst. De tractor werd ontwikkeld en gebouwd door een team van jonge ingenieurs in Staffordshire. Hij werd voor de gelegenheid bestuurd door motorpiloot en vrachtwagenmonteur Guy MARTIN die het record reed op het vliegveld van Elvington in York. De machine van 5 ton en 1.000 pk was uitgerust met speciaal voor deze krachttoer ontwikkelde BKT banden.

Klik op de foto's om ze te vergroten

BKT werkte nauw samen met de technische ploeg van JCB, teneinde een technisch geavanceerde tractorband te creëren die bestand was tegen extreme snelheden en belastingen. De 400/80 R 28 RIDEMAX IT 696 band die speciaal voor de gelegenheid werd vervaardigd, is gebaseerd op een standaard band voor de industrie en garandeert een snelheid van 65 km/u op verharde oppervlakken. Om de uitdaging aan te kunnen, werd de profielhoogte van de standaard band met uitzonderlijke rolweerstand verlaagd van 27 tot 10 mm, teneinde de stabiliteit te verbeteren en het slingeren te verminderen. Het karkas werd hertekend in een kleiner en smaller profiel. Tot slot werd de band vervaardigd met een grotere samenstelling van natuurlijk rubber, om de baanvastheid te vergroten.

“Het was de bedoeling van BKT voor dit wereldrecord om te werken met een bestaande band uit ons productassortiment en onze knowhow te gebruiken om hem aan te passen aan de extreme gebruiksomstandigheden van een tractor van 5 ton die meer dan 1.000 pk ontwikkelt”, verklaarde BKT-voorzitter Dilip. VAIDYA.

Met de “Fastrac One” had het ingenieursteam van JCB in juni, in Elvington, al een eerste Guinnes record beet voor de snelste tractor, met een snelheid van 166,7 km/u. Lord BAMFORD prees hun “ongelofelijke” prestatie, maar oordeelde dat ze nog beter konden! Het hele team was fier op de aangegane uitdaging en wou maar wat graag de excellentie van de Britse engineering bewijzen.

De Fastrac Two behield hetzelfde concept en chassis, maar werd 10% lichter om zijn gewicht onder de 5 ton te laten zakken, dankzij het gebruik van aluminium voor de motorkap, door niet-structurele elementen van het chassis te verwijderen en door een rolbeugel en cabinesteunen in te bouwen. De aerodynamica werd getest met de door Williams Advanced Engineering gebruikte technologie. Met succes, het nieuwe record lag bijna 50% hoger! “We zijn heel erg blij dat we zo’n grote bijdrage hebben kunnen leveren tot het succes van JCB”, besloot Lucia SALMASO, managing director bij BKT Europe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.