NEWS

14 februari 2020

De slimmerd van het uitzonderlijk vervoer en zijn VOLVO FH16-750

Dit is het verhaal van een brave kerel, die verantwoordelijk was voor zwaar rollend materieel en instond voor het papierwerk in verband met vergunningen voor uitzonderlijke konvooien. Toen hij ze telkens weer zag vertrekken, begon hij van een eigen vrachtwagen te dromen. Timmy DE JONGH, want over hem gaat het, reed al met vrachtwagens van LAMEIRE FUNDERINGSTECHNIEKEN, het bedrijf waarvoor hij werkte. Maar hij wou graag op eigen benen staan ...

Klik op de foto's om ze te vergroten

Maar dit is ook het verhaal van een bedrijf dat weet hoe het naar zijn medewerkers moet luisteren en hoe het hen kan helpen bij hun bedrijfsplannen. Samen hebben ze daarom een klein bedrijfje opgezet dat gespecialiseerd is in zwaar transport, onder de naam EXCEPTRA.

Aanvragen voor vergunningen en vrijstellingen nemen veel tijd in beslag. Het Belgische wegennet waar uitzonderlijke konvooien zijn toegestaan, is zeer complex. “Het voorbereiden van de route voor uitzonderlijke konvooien vereist geduld. De regels zijn vaak onduidelijk en onbekend als je niet in het vak zit, zoals de snelheidslimiet op bruggen of het aantal benodigde begeleidingsvoertuigen…”. En dit zijn slechts twee van de vele voorbeelden, legt Timmy uit, de co-manager van EXCEPTRA, die zijn zinnen heeft gezet op een VOLVO FH16-750 pk 8×4 tridem met een hydraulisch bediende vooras, gekoppeld aan een 2+5 assige telescopische dieplader.

“We hebben lang nagedacht over het te kopen voertuig. Een VOLVO Trucks voertuig was echter de voor de hand liggende keuze vanwege het buitengewone koppel van Volvo in vergelijking met andere merken. Ik moet regelmatig zware heuvels oprijden met een oplegger. Het is op die momenten dat Volvo’s kracht en betrouwbaarheid het verschil maken. De gemiddelde snelheid blijft vrijwel gelijk, zelfs als ik met volle lading heuvels beklim. En zonder toename van het brandstofverbruik! Het voordeel van de 2+5-assige dieplader is dat deze geschikt is voor niet-gedemonteerde machines, wat een serieuze tijdsbesparing betekent. Demontage is tijdrovend en draagt alleen maar bij aan de kosten.”

EXCEPTRA richt zich op het “zware” segment, getrokken ladingen tussen 120 en 135 ton, vandaar dat “ik bijna altijd met één of twee externe begeleiders de weg op ga voor het transport.” LAMEIRE is sindsdien gefuseerd met VOTQUENNE FOUNDATIONS. Ze maken deel uit van 2FUND GROUP, waarvoor EXCEPTRA een vijftiental machines met een gewicht van meer dan 45 ton vervoert. “Een activiteit die ik combineer met opdrachten voor derden, om mijn oplegger zo rendabel mogelijk te maken”, besluit Timmy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.