NEWS

20 februari 2020

WITOS Paving Plus van VÖGELE: onderling verbonden intelligentie

“Kunstmatige intelligentie? Dat is sciencefiction!”, riep APPLE mede-oprichter Steve WOZNIAK uit. Wellicht wel… Maar dit eerste “cognitieve experiment” van de WITOS Paving Plus applicatie op de bouwplaats van een 1.500 meter lange baan op Jade-Weser Airport in Noord-Duitsland maakte indruk op het zeer ervaren bestratingsteam van Georg Koch GmbH.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De onmisbare kwaliteit van een bestrating vereist een ononderbroken aanbrenging van de verschillende lagen en dus een continue bevoorrading van de afwerkmachines. Een SUPER 1900-3i – uitgerust met WITOS Paving Plus – werd gebruikt als hoofdafwerkmachine voor het leggen van 2 basislagen asfalt (voorgeprofileerde en basislaag). Voor de uiteindelijke toepassing van de toplaag hebben drie SUPER afwerkmachines “hot to hot” gewerkt.

WITOS Paving Plus heeft alle betrokken actoren bij het proces in real time in een netwerk opgenomen; die van de asfaltmenginstallatie, de vrachtwagenchauffeurs van het transportbedrijf en het hele bestratingsteam op het terrein. De applicatie geeft de planners en werfbestuurders een volledig overzicht van het aan de gang zijnde project. Potentiële verstoringen en obstakels in het proces worden onmiddellijk gedetecteerd, wat de verantwoordelijken meer tijd geeft om onmiddellijk actie te ondernemen om de werf te optimaliseren en afwijkingen van het plan in real time te corrigeren.

De applicatie bestaat uit verschillende modules, te beginnen met WITOS Paving Control, waarvan de plannings- en controlefunctie de gebruikers systematisch begeleidt doorheen het proces, vooral de werfbestuurder, of hij nu op de werf is met zijn tablet of aan zijn bureau. De WITOS Paving Materials module beheert de relatie met de asfaltmenginstallatie en bepaalt dynamisch het uit te voeren mengseltype. Het weet in real time welke tonnage van welke mix nodig is om de volgende vrachtwagenlevering voor te bereiden. De WITOS Paving Transport module vormt de schakel tussen de menginstallatie en de afwerkmachine en geeft de verwachte aankomsttijd (ETA) op de bouwplaats aan. Ze registreert de asfalttonnenmaat die onderweg is. Geolokalisatie geeft informatie over de wachttijden en de afwerkmachine detecteert de vrachtwagens die in het proces komen. De WITOS Paving JobSite module maakt het voor de beheerder overbodig om de voortgang van het werk te meten met een hodometer. Dit werk wordt uitgevoerd met de hodometer van de afwerkmachine, die zijn gegevens vergelijkt met de GPS-waarden. Alle belangrijke informatie, zoals de voortgang van de werkzaamheden en de bestratingstemperatuur, wordt direct op het kleurendisplay van de ErgoPlus 3 console van de afwerkmachine weergegeven. Het aantal vrachtwagens en de hoeveelheid asfaltmengsel onderweg worden ook aangeduid. Digitale afleveringsbonnen worden rechtstreeks naar de sitemanager gestuurd.

Naast het gebruiksgemak, hebben de precisie en vlotte doorstroming van de informatie echt indruk gemaakt op het Koch team. Ze hadden uit ervaring voor één doortocht 15 vrachtwagens asfalt voorzien, daar waar WITOS Paving Control er maar 13 verlangde. Het experiment leerde dat die laatste gelijk had! Is dat geen intelligentie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.