NEWS

16 maart 2020

Voorloper HYUNDAI CE zet zich in voor disruptieve technologie.

“Water is de steenkool van de toekomst”, kondigde Jules Vernes al aan. HYUNDAI CONSTRUCTION EQUIPMENT, dat voortbouwt op de technologische vooruitgang van HYUNDAI MOTORS, lanceert de brandstofceltechnologie met waterstof om zijn toekomstige hydraulische graafmachines, die in 2023 op de markt zullen worden gebracht, van energie te voorzien.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Volgens de fabrikant zijn H2-brandstofcellen geschikter voor installatie op grote bouwmachines dan lithiumbatterijen, omdat de capaciteit niet beperkt is tot de laadtijden en -snelheden van de accu’s. HYUNDAI CE heeft beslist de krachten te bundelen met HYUNDAI MOTORS en HYUNDAI MOBIS om ’s werelds eerste op waterstof werkende bouwmachine te ontwikkelen in zijn onderzoekscentrum in Mabuk. Deze twee entiteiten van de groep zullen H2-brandstofcelsystemen ontwerpen en fabriceren, met inbegrip van de krachtbronnen, terwijl HYUNDAI CE de prestaties van graafmachines en heftrucks zal bedenken, fabriceren en evalueren.

De productie van al dan niet koolstofvrije waterstof, waarvan AIR-LIQUID één van de wereldleiders is, ondersteunt een groei van 20% en de wereldmarkt die vandaag op 130 miljard dollar wordt geschat, zou tegen 2050 kunnen oplopen tot 2.500 miljard dollar.

De elektrische bouwmachines die worden aangedreven door waterstof gebruiken als energiebron de elektriciteit die wordt opgewekt door een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof en 1 kg H2 kan 3 keer meer energie produceren dan 1 kg benzine. Bovendien geeft een brandstofcel tijdens zijn werking geen deeltjes of CO2 af, maar alleen waterdamp.

Na 25 jaar onderzoek in deze technologie staat HYUNDAI MOTORS niet meer in de kinderschoenen. In april 2019 ging de fabrikant een joint-venture, HYUNDAI HYDROGEN MOBILITY, aan met de Zwitserse waterstofproducent H2 ENERGY AG voor de exploitatie van 1.600 elektrische brandstofcelvrachtwagens gedurende 5 jaar. In Zwitserland neemt de vraag naar brandstofcelvrachtwagens toe als gevolg van een strenge nationale wegenbelasting op dieselvrachtwagens. Uiteindelijk wil HYUNDAI een geavanceerde en duurzame positie innemen op de Europese markt voor elektrische machines en bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen en bedrijfsvoertuigen, in afwachting van een steeds strengere regelgeving die op alle emissies gericht is. HYUNDAI zet de productie en ontwikkeling van elektrische minigraafmachines met hoge capaciteitsbatterijen voort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.