NEWS

8 april 2020

High-speed driveline voor de VOLVO L45H & L50H wielladers

Er zijn natuurlijk bouwwerven in stadsomgevingen die genoegen nemen met snelheden van minder dan 20 km/u voor materiaalhandling van punt tot punt. Maar voor repetitieve manoeuvres, zodra de afstand meer dan 300 meter of een minuut bedraagt, begint de tijd lang te worden en voor opbrengsten onder 50 m3/u.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Wanneer de werven van een wegenbouwproject in de lengte verspreid liggen, is een versnelling van het tempo logisch, uiteraard met inachtneming van de veiligheid van iedereen. Op de werf zijn de mogelijkheden voor het verplaatsen van materialen beperkt tot de minidumper en knikladers. De capaciteit van de eerste varieert van 6 tot 10 ton bij een snelheid van 25 tot 35 km/u. De capaciteit van de VOLVO L45 en L50 varieert van 3,5 tot 5,5 ton bij 20 km/u en het alternatief van transport per vrachtwagen blijft te duur.

VOLVO CE, dat zich bewust was van de lage snelheid van zijn wielladers voor dit soort toepassingen, introduceert nu een nieuwe High-Speed transmissieoptie voor deze populaire machines, die hun topsnelheid meer dan verdubbelen – van 20 km/u tot 50 km/u – ten opzichte van de standaard transmissie.

De optie biedt ook een tussenliggende transmissie die de snelheid verhoogt tot 30 km/u, zodat de klant kan kiezen op basis van zijn toepassingen. Met de krachtigste optie en dankzij een keuzeschakelaar voor de rijmodus kan de bestuurder het gedrag van de aandrijflijn aanpassen aan de uitgevoerde werkzaamheden. Voor dit type machine biedt VOLVO CE een unieke keuze uit 4 modi: Work, Transport, Comfort en ECO. Wat de toepassing ook is – manipulatie van materialen met vorken, laden van vrachtwagens, vegen van wegen of algemene laad- en transporttaken – er is een werkmethode die past bij de activiteit en die de productiviteit en bruikbaarheid verhoogt en tegelijkertijd de kosten verlaagt.

Deze multimodusfunctie wordt aangevuld met een tractievermogenskiezer die, op basis van een keuze uit 5 parameters, de tractiekracht aanpast aan de bodemgesteldheid. Het resultaat is minder slip en bandenslijtage bij een lager brandstofverbruik. Een optionele snelheidsbegrenzer regelt de snelheid zonder verlies van trekkracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.