NEWS

30 juli 2020

CAT viert productie van de 175.000ste medium high-sprocket dozer

In mei 2020 vierde CATERPILLAR dit evenement met de productie van 3 speciale machines. Zij markeren de bouw van zijn 175.000ste bulldozer die reeds 35 jaar wordt verkocht en vervaardigd is op het unieke concept van een onderstel met verhoogde tandwielen. Een concept dat alleen door de compacte rupsladers is overgenomen.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Het verhoogde aandrijfwiel (tandwiel) en het geveerde onderstel helpen samen om de tractie te verbeteren en tegelijkertijd het rijcomfort te optimaliseren. Dit ontwerp brengt de schokken over op het chassis, waardoor de reductoren, assen en stuurcomponenten worden beschermd tegen zware schokken. Dit helpt de productiviteit en de levensduur van de onderdelen te verhogen. Kettingtanden, bussen en reductoren worden uit de buurt van schurende materialen en vocht gehouden.

Door de bogie-ophanging kan de ketting zich aanpassen aan het reliëf van het terrein, waardoor er tot 15% meer grondcontact is, vooral op hard en oneffen terrein. Betere tractie betekent minder slippen, een beter evenwicht en soepeler rijden.

In 1985 breidde CATERPILLAR zijn revolutionaire concept van een verhoogd tandwielonderstel uit tot de lijn van de middelzware rupstrekkers (MTTT), met de lancering van de H serie modellen. Dit concept is nog steeds uniek voor de bulldozerklasse van 130 tot 350 pk (100 tot 250 kW). De CAT® D4H, D5H, D6H en D7H bulldozermodellen waren de eerste die dit ontwerp introduceerden en in 1987 werd de D8L aan de familie toegevoegd. Deze kinematica maakt beweging van de voorste en achterste rupswielen mogelijk en verfijnt het evenwicht van deze machines en hun bodemdruk gemakkelijker dan bij een ovaal rupsonderstel in specifieke toepassingen.

Vijfendertig jaar later vierde Caterpillar het ongeëvenaarde succes van zijn verhoogde tandwielontwerp in de categorie van de middelgrote bulldozers met de bouw van drie CAT® herdenkingsmachines. Twee exemplaren waren CAT D6 XE elektrisch aangedreven bulldozers in donkergrijze en zwarte kleur. De derde machine, een D6 bulldozer met een volautomatische 4-versnellingsbak, kreeg de traditioneel gele CAT-kleur met speciale zwarte rupsbanden en blad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.