NEWS

20 oktober 2020

Nieuwe TADANO GTC-1800EX telescoopkraan op rupsen

De nieuwe, in Zweibrücken ontworpen en gebouwde rupskraan met uitschuifbare giek was al bij DEMAG te zien op BAUMA 2019. De opname van de fabrikant in de TADANO groep gaf de mogelijkheid om de kraan opnieuw te lanceren onder de naam TADANO GTC-1800EX, waarbij gebruik wordt gemaakt van de voordelen van beide merken.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De eerste telescoopkraan op rupsen die in Duitsland wordt geproduceerd en door TADANO op de markt wordt gebracht, vult het gat in het gamma tussen de vermogenscategorieën van 130 en 220 ton en biedt zo een ideale en coherente technologische aanvulling op het gamma. Met een effectief hefvermogen van 156 ton en een maximaal laadmoment van 590 meter-ton is de GTC-1800EX kraan van 230 kW uitgerust met het DEMAG IC-1 Plus besturingssysteem en het IC-1 Remote telematica- en vlootmanagementsysteem.

De spoorbreedte kan worden aangepast met drie standaardstanden van 3,5, 4,75 en 6 meter in symmetrische of asymmetrische configuraties, om te kunnen werken in krappe ruimtes, met name bij brugbouwprojecten.

De GTC-1800EX, uitgerust met een hoofdgiek van 60 meter, biedt de grootste reikwijdte in zijn klasse, die overigens kan worden uitgebreid tot 83 meter met de mechanisch of hydraulisch kantelbare giekverlengstukken van 5, 11, 17 en 23 meter.

Opmerkelijk is de grote wendbaarheid die, in combinatie met de krachtige motorreductoren, de kraan een trekkracht van 1450 kN verleent, waardoor ze ter plaatse kan draaien. Het klimvermogen van de kraan kan tot 50 % bedragen bij een maximale rijsnelheid van 2,3 km/u. Zelfs bij het hijsen op oneffen ondergrond en met een bodemvrijheid van 420 mm heeft de kraan minder topografische voorbereiding ter plaatse nodig dan een rupskraan met vakwerkgiek, voor hellingen tot 4°.

Wat het transport betreft: de GTC-1800EX heeft een totaal operationeel gewicht van om en bij de 150 ton, terwijl de lage kraan van 47 ton 3 m hoog en 3 m breed is. Het gewicht kan worden teruggebracht tot 42 ton door de spoorverbredingsbalken te verwijderen. De rupsen die met 1 meter geribbelde platen zijn uitgerust, wegen elk 18,5 ton. De 2 centrale tegengewichten wegen elk 7,5 ton en het contragewicht van de bovenbouw weegt 45 ton. De machine wordt aangedreven door een 6-cilinder MTU Stage V motor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.