NEWS

3 november 2020

LIEBHERR blaast dumpergamma nieuw leven in met de nieuwe TA230

De TA230, een wereldprimeur en eerste product van de nieuwe generatie LIEBHERR knikdumpers, treedt weer op de voorgrond met zijn volledig hertekende ontwerp. De eerste generatie knikdumpers van de Duitse fabrikant dateert van 2010 en momenteel zijn er wereldwijd 600 exemplaren in gebruik.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Als full liner moest LIEBHERR wel met een dumper op de proppen komen die gelijke tred kan houden met de “8” generatie van grote hydraulische graafmachines. Sinds 2015 buigen de teams van de fabrikant zich over dit project teneinde 3 nieuwe modellen van 30, 40 en 45 ton uit te werken, die tegen 2022 de nieuwe generatie van het gamma zullen uitmaken. De TA230 maakt nu zijn offroad debuut voor extreme toepassingen.

De machine van 24,6 ton, met een laadbak van 18,1 m3 (met kop en luik) en een vermogen van 265 kW, heeft een nuttig laadvermogen van 28 ton. Met haar LIEBHERR 12-cilinder D956 Stage V motor beweegt ze zich voort tegen een maximumsnelheid van 57 km/u. Aanpassingen aan de voorzijde van het voertuig verlenen het een bodemvrijheid van 425 mm en 595 mm onder de draaikoppeling. Die laatste met mechanische vergrendeling bestaande uit een kegelrollager is ideaal bestand tegen schuifspanningen. Om de motorruimte te beperken, is de automatische 8-versnellingsbak onder de cabine geplaatst en daarachter bevindt zich het uitlaatgasbehandelingssysteem.

Het actief gestuurde sperdifferentieel in de lengterichting van de TA 230 Litronic zorgt voor een automatische tractiecontrole: bij een slippende as wordt het koppel overgebracht op de as of de tractieassen.

De bak heeft een rechte voorkant en lage laadranden. Om het storten van de materialen te versnellen, openen de binnenranden van de nieuwe bak in een kegel.

De dumper is standaard uitgerust met een weegsysteem, stabiliteitscontrole met een inrichting om de hefhoogte van de bak te begrenzen en alle gangbare hulpmiddelen voor de bestuurder, zoals startondersteuning op een helling of speed control.

De nieuwe cabine-inrichting met kolomvrije panoramische voorruit biedt een rustige en trillingsarme werkomgeving dankzij het gebruik van speciale materialen en de montage van de cabine op in eigen huis ontwikkelde steunen. Een aanraakscherm met geïntegreerde achteruitkijkcamera vergroot het zicht op het achterste gedeelte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.