NEWS

4 november 2020

DOOSAN lanceert de DX530DM, zijn grootste sloopgraafmachine

Toen de DX235DM sloopgraafmachine in het voorjaar werd gelanceerd, kondigde DOOSAN voor het einde van het jaar een reeks van 3 modellen aan, gebaseerd op de DX235LC-7, DX380LC-7 en DX530LC-7 graafmachines. Nu maakt de Koreaanse fabrikant de release van het grootste model bekend, terwijl die van de middelgrote DX380DM wordt uitgesteld tot de eerste helft van 2021.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De 3 modellen hebben het modulaire giekontwerp gemeen dat door de ingenieurs van DOOSAN is ontworpen voor de DX235DM. Dit originele concept, met hydraulisch vergrendelmechanisme, maakt het eenvoudig om te schakelen tussen een sloopgiek en een grondverzetgiek. Om het wisselen van de giek te vergemakkelijken, is een speciaal platform voorzien, dat werkt met hydraulische en mechanische snelkoppelingen. Deze inrichting biedt flexibiliteit in het gebruik van de graafmachine, zowel voor sloopwerkzaamheden als voor andere werkzaamheden die vereist zijn op een bouwplaats.

De DX530DM van 65,5 ton (meer dan het dubbele van de 235) heeft ook een hydraulisch variabel rupsonderstel, dat kan worden uitgeschoven tot een maximale breedte van 4,37 m en optimale stabiliteit biedt tijdens sloopwerken. Voor het transport van de machine kan de breedte hydraulisch worden teruggebracht tot 2,97 m.

De maximale hoogte van de sloopgiekas op de DX530DM is 27,5 m, tegen 18 m op de DX235DM. DX530DM heeft een maximaal werkbereik van 16,5m met een werktuig van 3 ton, tegen 12,9 m met een werktuig van 2,1 ton voor de “kleine” machine. De kantellimiet wordt berekend op basis van het gebruikte accessoire. Het systeem geeft een alarm wanneer de veiligheidslimiet dichtbij is en stopt de beweging van de cilinders wanneer de limiet is bereikt.

De graafmachine wordt aangedreven door een SCANIA DC13 Stage V motor van 294 kW die een koppel van 189,8 kgf-m bij 900 – 1500 tpm ontwikkelt. e-EPOS (Electronic Power Optimizing System) is het brein van de graafmachine. Het beperkt het brandstofverbruik tot een minimum en optimaliseert de efficiëntie van het hydraulische systeem in alle werkomstandigheden. Om de werking van de motor continu te harmoniseren met die van het hydraulische systeem, wordt e-EPOS via een data-overdrachtslijn verbonden met de Electronic Control Unit (ECU) van de motor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.