NEWS

10 november 2020

De nieuwe VOLVO ECR50F is meer dan een 5 ton zware graafmachine

De Zweedse fabrikant kondigt de komst aan van zijn ECR50F graafmachine van 5 ton in herziene versie. Het vorige model van de D serie werd in 2014 gebouwd en, naast een motor die aan de huidige Stage V normen voldoet, zijn er tal van wijzigingen aangebracht, waarvan de meest zichtbare het nieuwe uitzicht is van carrosserie en cockpit die zijn overgeërfd van de ECR58F, waaraan ook het chassis werd ontleend.

Klik op de foto's om ze te vergroten

VOLVO CE kondigt van meet af aan een uitzonderlijke stabiliteit en hydraulisch vermogen aan, naast ongeëvenaarde graaf-, hef- en trekprestaties. Ondanks de toevoeging van het Adblue-free emissiecontrolesysteem, FAP/DOC gecombineerd, heeft de nieuwe VOLVO D2.4H-motor in de ECR50F hetzelfde nettovermogen van 31,2 kW als het vorige model, terwijl het hydraulische systeem is opgewaardeerd. Het debiet verbetert met meer dan 15% tot 120 l/min en het tweede hulpcircuit, dat nu standaard is, levert met 40 l/min. bijna het dubbele van het debiet van de vorige optie. Dit extra hydraulisch vermogen verbetert ook de trekkracht met bijna ±12% tot 3830 daN. De gepatenteerde, multifunctionele hydrauliekoliefilter biedt zoals voorheen een uitzonderlijke bescherming voor het hydraulisch systeem.

De draaicirkel achteraan blijft ruim binnen het rupsonderstel, net zoals de draaispil en -cilinder van de giek de breedte van de rupsen niet overschrijden bij het graven langs obstakels. In de cabine dragen de grote rijpedalen en automatisch rijden met twee snelheden bij tot het gebruikscomfort. De logische indeling van de bedieningselementen, in combinatie met een navigatiewiel om te kiezen uit de menu’s op het 5-inch kleurenscherm, werkt intuïtief en gemakkelijk rijden in de hand. De werktuigwissel op de hydraulische snelkoppeling wordt stap voor stap op het scherm aangestuurd. Programmering van het hydraulische hulpsysteem is mogelijk volgens de gebruikelijke toepassingen en deze mogelijkheid is van belang voor verhuurbedrijven die kunnen beslissen of de gebruiker de voorgeprogrammeerde parameters moet aanvaarden of de vrijheid heeft om zijn eigen instellingen te kiezen.

Alle controle- en onderhoudspunten zijn gegroepeerd en gemakkelijk toegankelijk op manshoogte. Het smeerinterval is 50 uur en 6.000 uur voor de oxidatiekatalysator en roetfilter die vervuiling tegengaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.