NEWS

23 november 2020

Bij zijn 75ste verjaardag kiest JCB resoluut voor elektrisch

Het hele R&D en marketingteam stond in de schijnwerpers op de internationale conferentie, die virtueel verliep omwille van Covid-19 en bedoeld was om de nieuwe E-TECH elektrische machines van JCB voor te stellen. De 7 producten uit dit assortiment waren te zien, waaronder 3 nieuwkomers: de PowerPack 1.25QE & 1.50QE, de Dumper 1.TE en de Compact Telehandler 525.60E.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Begin 2017 begon de Britse fabrikant voorzichtig met elektrische aandrijvingen in een nieuw gamma van 9 elektrische schaarplatforms, de S1530e tot S4550e. Vervolgens startte het “zero emission” avontuur in het voorjaar van 2018, met de 1ste elektrische minigraafmachine 19C-1E die begin 2019 in productie ging, tegelijk met de voorstelling van de 1ste elektrische Teletruk 30-19E. Eind deze zomer werd de HTD-5E minidumper gelanceerd en nu breidt JCB zijn gamma uit met 3 nieuwe producten.

JCB heeft een mobiele oplossing ontwikkeld met een nieuwe universele snellader, die compatibel is met de huidige en toekomstige modellen in de JCB E-Tech reeks van 48 V tot 96 V en hoger. Een nieuwe serie 1.25QE & 1.50QE PowerPack batterijen voorzien alle elektrische modellen van stroom en geven geen uitstoot.

De komst van een compacte 1.TE elektrische dumper en een 525.60E verreiker bevestigt de elektrificatiestrategie als belangrijke vector van ontwikkeling bij JCB. Met een continu vermogen van 7 kW en een piekvermogen van 20 kW biedt de 1TE prestaties die gelijkwaardig zijn aan die van zijn diesel tegenhanger. Conventionele aandrijfassen en een tussenbak leveren een continu vierwielaandrijving.

Met een leeggewicht van 1625 kg kan de voordumper 1 ton laden. De 10 kW lithium-ion accu’s bieden 3 oplaadopties: een 110 V, 230 V of snelle driefasige aansluiting (100 minuten opladen).

De 525-60E is ontworpen om dezelfde prestaties te bieden als de dieselmachine en maakt gebruik van 2 elektromotoren. Een eerste tractiemotor van 17 kW drijft de eigen gefabriceerde stuurassen aan die zorgen voor een permanente vierwielaandrijving. De andere 22 kW sterke motor drijft een tandwielpomp voor het hydraulische systeem aan, met een maximumdebiet van 80 liter/min. Het maximale hefvermogen bedraagt 2.500 kg, met een maximale belasting van 2.000 kg op een hefhoogte van zes meter. De batterij van 24 kW/h garandeert een dagproductie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.