NEWS

14 december 2020

Baanbrekende vooruitgang van de hydraulische cilinder bij VOLVO!

VOLVO CE ontwikkelt in samenwerking met het Finse bedrijf NORRHYDRO een nieuwe technologie die een revolutie teweeg zal brengen in de hydraulische prestaties van bouwmachines. De nieuwe, hydraulische cilindertechnologie levert significante resultaten op die de behoefte aan hydraulische energie in ongekende mate verminderen.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Minder benodigde energie betekent een aanzienlijke brandstofbesparing voor warmtemotoren en dus een lagere CO2-uitstoot, en voor elektromotoren langere oplaadintervallen van de batterij.

VOLVO CE en NORRHYDRO ondertekenden een meerjarige overeenkomst, waarbij VOLVO CE de NorrDigi™ technologie zal blijven ontwikkelen in samenwerking met NORRHYDRO. Om te profiteren van de voordelen van de voorloper, VOLVO CE is van plan het NorrDigi™ systeem uiterlijk in 2024 op zijn graafmachines aan te bieden.

Het NorrDigi™ concept is gebaseerd op beproefde, hydraulische meerkamercilinders en een gepatenteerd besturingssysteem. Door de combinatie van kamers kan het systeem de kleinst mogelijke zone gebruiken om de last te verplaatsen. Conventionele cilinders hebben twee kamers en kunnen 4 verschillende zonecombinaties bereiken, wat veel te rudimentair is voor een soepele werking. Dankzij geavanceerde digitale besturing en met 16 zonecombinaties is het NorrDigi™ systeem vergelijkbaar met een cilinder met variabele cilinderinhoud.

Het gebruikt minder stroom dan een conventioneel systeem en dankzij de gemeenschappelijke drukrail kunnen de functies energie delen. Overtollige energie kan worden opgeslagen in accu’s voor later gebruik. Hierdoor is geen nood meer aan een hoofdregelklep, het hart van een traditioneel hydraulisch systeem.

Wat het NorrDigi™ cilindersysteem uitzonderlijk maakt, is de manier waarop ze worden gecombineerd met geavanceerde, elektronische regelsystemen, waarvan de complexe algoritmen en rekensnelheid een onmiddellijke reactie mogelijk maken. Ze gebruiken slechts een fractie van de energie voor eenzelfde manoeuvre of machineactie in vergelijking met een traditioneel systeem.

Met een Volvo EC300E graafmachine van 30 ton als testbank heeft de revolutionaire technologie een eerste valideringsfase doorlopen die bijzonder efficiënt is gebleken in toepassingen met hoge massatraagheidsbelasting, zowel lineair als roterend, zoals dalen of afremmen. De energie-efficiëntie is met 45-60% verbeterd en de productiviteit is tot 12% gestegen tijdens tests met professionele operators!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.