NEWS

23 februari 2017

De GROVE GMK4100-1 en zijn SAMSON K-100 synthetische kabel

De Zweedse firma Lambertsson Kran heeft twee vernieuwende producten in ontvangst genomen: een Grove GMK4100L-1 (i) kraan en de Samson K-100 synthetische kabel waarmee de kraan is uitgerust. Dit is meteen een wereldprimeur, want tot nu toe heeft geen enkel ander bedrijf dit soort kabel met een zelfrijdende kraan gecombineerd.

Klik op de foto's om ze te vergroten

De K-100TM kabel is 80% lichter dan een stalen kabel en voor zelfrijdende kranen is dat van groot belang. Een uitrusting met 190 m staalkabel weegt immers 433 kg, terwijl het gewicht van de K-100TM slechts 70 kg bedraagt! Wat dus 363 kg minder last betekent.

In tegenstelling tot de kabels die gemaakt zijn van traditionele vezels zoals nylon en polyester, wordt de K-100TM vervaardigd op basis van supersterke kunststofvezels (Dyneema® High Modulus Polyethylene – HMPE) met zeer lage rek. Bij tractie onder belasting spant de kabel zich met een structurele rek van 1,3%. Verder is de functionele stabiliteit onder belasting van de K-100TM vergelijkbaar met die van staaldraad, zonder dat een verschil vastgesteld wordt, zoals blijkt uit diverse studies van onafhankelijke laboratoria. Een kleine tien jaar geleden heeft het FBCA (Frans technologisch instituut voor de houtsector) gedurende 6 maanden de eerste K-100 synthetische kabels uitgetest die werden ontwikkeld door SAMSON ROPES voor het lossen van hout dat, zoals bekend, in heel moeilijke omstandigheden gebeurt. De resultaten waren bijzonder bemoedigend.

Sedertdien hebben MANITOWOC en SAMSON heel wat onderzoek verricht naar de levensduur van de K-100TM, onder meer bij blootstelling aan UV en warmte. Uit de testresultaten van SAMSON blijkt dat Dyneema® vezelkabels die over een lange periode gebruikt worden bij een temperatuur tot 75° geen significante vermindering van weerstand vertonen, aangezien ze 92% van hun eigenschappen behouden.

De K-100TM heeft een evenwichtige structuur bestaande uit 12 draden en is een product zonder koppel. In tegenstelling tot de staalkabel is hij ‘rotatieresistent’. Dit is een basisregel uit de fysica: indien geen koppel opgeslagen is in de kabel, is er geen sprake van rotatie-energie die tot torsie van de lijn leidt. De problemen van onomkeerbare vervormingen, zogenaamde vogelkooien, die typisch zijn voor staal, zijn vrijwel onbestaande. Het oprollen verloopt regelmatig en zijn diameter blijft identiek aan die van staal bij identieke laadcapaciteiten.

Wat zijn de voordelen van dit soort kabel?

Naast de gewichtswinst bij het vervoer, vergemakkelijkt het lagere gewicht ook de manipulatie van de kabel en vermijdt het ook verwondingen en lichamelijk letsel. Zijn textielsamenstelling is bestand tegen oxidatie en is ongevoelig voor zoutwater of omgevingen met hoge luchtvochtigheid en corrosieve omgevingen (potasmijnen of reactieve chemicaliën). Hij blijft soepel bij lage temperaturen (- 25°C). Hij is duurzaam dankzij zijn flexibiliteit en lichtheid en lijdt niet onder buigingsvermoeidheid zoals de staalkabel, wat zijn globale levensduur verbetert.

(i) Toen hij de GMK4100L lanceerde, was Grove de eerste fabrikant die een kraan met een capaciteit van 100 ton op vier assen en een reikwijdte van 60 m vervaardigde. De nieuwe GMK4100L-1 die op BAUMA 2016 werd voorgesteld, biedt niet alleen de beste lastencurves met maximaal tegengewicht, maar ook in gewone taxiconfiguratie met een gewicht van minder dan 12 ton per as (een standaard in heel wat landen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.