NEWS

11 december 2017

De nieuwe KEESTRACK R5e, een upgrade naar hybride!

Vanuit een bekommernis om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen, rust de Nederlandse fabrikant zijn mobiele machines op rupsen verder elektrisch uit. Hij stelt een nieuwe versie van de R5 diesel/hydraulische slagbreker voor, evenals een hybride diesel/elektrische R5e.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Deze nieuwe R5e versie is het logische vervolg op de omschakeling naar hybride aandrijvingen van de H4e kegelbreker en de B4e kaakbreker. Het slagbrekergamma omvat 3 modellen, te beginnen met de R3 van 30 ton die regelmatig gebruikt wordt als “werfbreker”. De R6 van 60 ton is het paradepaardje van het gamma dat behoort tot de categorie van 450 ton/uur en sedert 2014 ook beschikbaar is in hybride versie onder de naam R6e. En tot slot is er nog de R5e van 42 ton of maximaal 50 ton indien uitgerust met een overband magneet. Hij haalt een capaciteit van 350 ton/uur, bezit een 2-deks nazeef en een afvoerband voor overmaatse materialen.

De nieuwe R5e breker die op meerdere punten verbeterd werd, wordt aangedreven door een VOLVO 6 cilinder motor van 345 kW (TAD 1373 VE; EU IV) (“rotor-by-diesel”) die de slagrotor van 5100 kg draaiend houdt. De hydraulische pomp voedt alle hefcilinders van chassis en transportbanden, de aandrijving van de rupsen en de 2-deks voor- en nazeven. Een generator van 160 kVA levert het nodige vermogen voor alle elektrische motoren voor het vervoer van materialen, waaronder de vibrerende voedingsunit, en voor de nieuwe, permanente neodymium magneet van KEESTRACK (optie). De machine bezit daarenboven een 63 A (± 38 kW) aansluiting voor toebehoren.

De plaatsing wordt vergemakkelijkt door de sequentiële, automatische start van het Relytec bedieningssysteem dat de transportbanden en toebehoren optilt. Tijdens de productie optimaliseert het systeem de kwaliteit en behandelde volumes met behulp van laad- en vulsensoren. Alle installatiefuncties kunnen via afstandsbesturing (fabrieksinstallatie) bediend worden. Bewaking op afstand via GPS/UMTS GPS/UMTS KEESTRACK-er is optioneel voorzien. Ondanks een totaalgewicht dat bijna 500 kg meer bedraagt dan dat van de diesel/hydraulische versie, tonen de tests op het terrein aan dat de hybride R5e tot 45% minder brandstof verbruikt. Dit is te danken aan het constante toerental van de VOLVO dieselmotor en de afschaffing van het complexe netwerk van koelenergieverslindende, hydraulische leidingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.