NEWS

25 september 2019

WELDRA EEN ELEKTRISCHE MERCEDES eACTROS OP ONZE BOUWWERVEN?

Daimler Trucks & Buses en CATL hebben een mondiale overeenkomst gesloten voor de levering van batterijcelmodules voor elektrische vrachtwagens. De Chinese batterijcelreus CATL investeert 240 miljoen in de voormalige DDR, teneinde de Duitse constructeurs rechtstreeks te bevoorraden.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Het Chinese Contemporary Amperex Technology (CATL) bouwt zijn eerste fabriek voor lithium-ion cellen buiten China in Erfurt, in het midden van Duitsland. De vestiging zal in 2021 operationeel zijn, met een eerste schijf van 14 GWh. DAIMLER TRUCKS & BUSES staat in voor de ontwikkeling van de batterijsystemen en de montage van de batterijen. Gesa REIMELT, Head of E-Mobility Group Daimler Trucks & Buses, bevestigt: “Als ’s werelds grootste vrachtwagenfabrikant doen wij er alles aan om als eersten op de markt ‘zero emission’ transportoplossingen op wereldschaal in massa te produceren. Onze klanten gebruiken onze elektrische vrachtwagens op batterij reeds over de hele wereld. CATL is een solide, internationale partner die in ruime mate zal bijdragen tot de beschikbaarheid van een breed scala aan elektrische vrachtwagens voor massaproductie vanaf 2021.” De Actros Bouw in thermische versie die vermaard is om zijn robuustheid, bekleedt een leidersplaats in bouw en openbare werken. Dankzij meerdere dozijnen nieuwigheden en verbeteringen, is de Actros Bouw die voor kort op MATEXPO werd voorgesteld, nu meer dan ooit aangepast aan bouwtoepassingen.

De toekomstige eACTROS versie van 25 ton steunt op het chassis van de Mercedes-Benz Actros en zijn hele architectuur is gebaseerd op de elektrische motor met een grote inbreng van specifieke onderdelen. Twee elektrische motoren in de buurt van de wielnaven van de achteras staan in voor de aandrijving. Ze genereren elk een vermogen van 126 kW, bij een max. koppel van 485 Nm per motor. De transmissieverhoudingen zetten dat om in 11.000 Nm per motor, wat maakt dat het motorvermogen vergelijkbaar is met dat van een dieselvrachtwagen. De maximaal toegestane belasting per as bedraagt 11,5 ton. De energie wordt opgeslagen in lithium-ion batterijen met een capaciteit van 240 kWh. Afhankelijk van de beschikbare laadcapaciteit, duurt een complete laadbeurt twee tot elf uur (op respectievelijk 150 of 20 kW).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.