NEWS

22 mei 2020

Een legendarische VOLVO FMX, zo veel is zeker!

10 jaar geleden speelde Claes Nilsson, de ietwat geschifte CEO van Volvo Trucks, stuntman op de bumper van een FMX die aan zijn trekhaak in de lucht hing om de kracht ervan te illustreren. Maar al even gek was de ‘grand écart’ van Jean-Claude VAN DAMME tussen twee FMX’en, die dankzij Volvo Dynamic Steering een parallel traject afleggen

Klik op de foto's om ze te vergroten

Jawel! Het is de 10de verjaardag van deze reeds legendarische truck die speciaal voor de bouwsector werd ontworpen. Het oorspronkelijke ontwerp van de Volvo FMX was gebaseerd op het FM platform, dat zich destijds al had bewezen in veeleisende bouwtoepassingen. De truck ziet er goed uit, met zijn aparte bovengrille, zijn agressieve onderkant vooraan, zijn 3-delige bumper met 3 mm dikke hoekijzers, beschermplaat en beproefde bumperbar. De FMX genoot al een goede bodemvrijheid, maar die werd 3 jaar later nog eens met 300 mm verhoogd, terwijl ook de luchtvering werd vernieuwd. Aangedreven door een I-Shift automaat, kan hij ook op moeilijk en heuvelachtig terrein uit de voeten, met het comfort en het lage brandstofverbruik dat men mag verwachten van een vrachtwagen van dit kaliber.

Toen Volvo Dynamic Steering zijn intrede deed – een uniek, door VOLVO Trucks gepatenteerd systeem waarmee de zwaar beladen FMX met één vinger kan worden gemanoeuvreerd bij lage snelheden – werd de truck erg populair, zowel bij aannemers als bij chauffeurs.

Vandaag bereidt de fabrikant zich voor op de verjaardag en in september lanceert VOLVO Trucks een gloednieuwe VOLVO FMX, met een volledig vernieuwde cabine, verhoogde laadvermogens en innovatieve veiligheidsvoorzieningen. Met een verhoogd laadvermogen op de vooras tot 20 ton en een tandemas van 38 ton, is de nieuwe VOLVO FMX gebouwd voor de zwaarste omstandigheden en de meest veeleisende taken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.