NEWS

25 november 2020

“Volle gas” voor de nieuwe KUBOTA KX019-4 LPG minigraafmachine

Een typisch Brusselse uitdrukking om de dynamiek te schetsen van de Japanse fabrikant KUBOTA aangaande de problematiek van een lagere uitstoot voor de minigraafmachines. De KX019-4 LPG, die momenteel door verschillende Franse gebruikers ter plaatse wordt getest, levert heel wat commentaren op die onze Franse collega’s graag aan ons doorgeven.

Klik op de foto's om ze te vergroten

Volgens Pascal VANGRAMBEREN, CCO van LUYCKX, zal de machine in het voorjaar van 2021 leverbaar zijn in België. Is een LPG-voeding voor een warmtemotor van een minigraafmachine die ongetwijfeld een kleine revolutie zal teweegbrengen op de bouwwerven, maar reeds regelmatig wordt gebruikt in stapelaars in de industrie, een afdoend antwoord op de vraag naar een schone economie? Het op BAUMA 2019 voorgestelde prototype van de LPG-versie van de KX019-4 met zijn gastank van 13 kg, lokte verschillende reacties uit, soms een beetje spottend, soms vleiend, vaak verbaasd. We hoeven de KX019-4 diesel basisversie met variabele rupsbanden (900>1300mm) van 1,8 ton en 11,8 kW niet meer te beschrijven, maar de machine is sedert 2011 flink geëvolueerd en beschikbaar in twee modellen: één met overkapping en een ander met een cabine die in 2019 werd herzien.

Zoals de verschillende testers hebben vastgesteld, levert de LPG-versie uitgerust met een nieuwe generatie KUBOTA Spark Ignition benzinemotor prestaties die minstens gelijkwaardig zijn aan die van een diesel. De KX019-4 LPG is stiller dan de traditionele versie en in tegenstelling tot de reputatie van benzinemotoren, reageert het koppel van de KX019-4 LPG-machine, volgens de testgebruikers, goed op de eisen van het hydraulisch systeem.

In vergelijking met het prototype is de toegang tot de LPG-fles, die horizontaal onder een kap achter de bestuurdersstoel is geplaatst, gewijzigd met een spil met cilinder om het kantelen te vergemakkelijken. Met deze standaard gasflessen van 13 kg (21,6 l) die overal verkrijgbaar zijn, bewijst de KX019-4 LPG verbazingwekkend zuinig te zijn met brandstof. Meerdere gebruikers stelden immers een autonomie van ±15 uur vast, zelfs wanneer ze zijn uitgerust met een hydraulische hamer. Met een dieselmodel met 21 liter tank kan je in het beste geval slechts 7 uur naeen werken. Aangezien de kosten per liter van beide brandstoffen ongeveer gelijk zijn, betekent dit dat een productie-uur op diesel twee keer zo veel kost als op LPG. Bij gelijke prestaties en naast het financiële voordeel is er ook nog het ecologische voordeel van het gebruik van LPG. Een eenvoudig idee kan soms briljant zijn en men kan zich dan ook afvragen een dergelijke oplossing niet wijdverbreid is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.